fredag den 16. maj 2014

Sidste dag på Tioman

 Solopgang ved standen før morgenmad :) 
Den pæne kjole bliver luftet :D
 Pæn strand, og pæn kjole!
 Foran vores hytte, som lå 20-40 m fra vandet (afhængig af tidevandet).
 Savner allerede denne smukke strand :)
 Den gode morgenmad, toast, smør, marmelade, scrabled æg og pølser :)
8.30 var der morgenmad, ret tidligt, når man havde festet aftenen før, men vi skulle jo heller ikke sove dagene væk.
 Pæne og lidt underlige koraller forest ;)
 Pæn neonfarvet fisk :)

 Lyseblå koral :)

 Vi er vilde med snorkling ;)
 Det åh så pæne blå vand (igen).
 Halløj fisk ;)
 Enjoying life :D
 Eeeww, seacucumber!
 Keimpes meget flotte overarm, lettere solbrændt.
 Så pæn lyserød koral :)
 En af de lidt større fisk :)

 Der fodres fisk
 Masser af fisk :)
Den ene gang, da jeg svømmede, var der stort set ingen fisk foran mig, men så vendte jeg hovedet for at kigge bagud, og så så nærmest en hel fiskestime følge efter mig. Det var den eneste gang jeg synes fiskene var lidt ubehagelige, så der svømmede jeg lige lidt hurtigt væk :P Vil hellere have dem foran mig end bagved.

 Like ;)
 Er det Nemo fisk??? Jaaaa :D / klovnefisk
 Nemo :D
 Meget underlige koraller, der åbnede og lukkede sig!
 Flere billeder af nemofisk ;) det var lidt svært at få taget et godt billede, da de hele tiden gemte sig, og bølgerne virvlede deres gemmested rundt :P

Videoer af koraller, håber det virker ;) ellers er der os en lidt længere en på min facebook :)
 Kæmpe seacucumber, nok omkring 6 m nede i vandet. Gætter på den var omkring 60-70cm lang!
 SKILDPADDE!!! 
Der hører en lidt længere historie bag, hvordan jeg mødte hr. skildpadde, den kommer her:

Jeg havde de to foregående dagene haft et stort ønske om at se skildpadder. Jeg havde hørt, at det var muligt, og havde set billeder på reklameskiltene omkring hvor vi boede. Men jeg havde ikke været heldig at se dem da vi var ude med kanoerne eller på vores rundtur med båden. Mandag eftermiddag kl. halv fem sad vi og slappede af i skyggen, da en af de to piger vi dagen før havde snakket med kom hen til vores bord. Vi spurgte, hvor hende den anden, J, var henne. Pigen sagde, at hun var på vej ud for at se skildpadder. Skildpadder! Jeg udspurgte hende omkring, hvem der havde sagt der var skildpadder og hvor de var og hvor stor sandsynlighed der var for at jeg kunne nå at se dem. Hun kunne ikke rigtig svare på noget af det, så jeg løb hen langs stranden og ud i vandet og kaldte på J. Hun var et godt stykke ude i vandet, men vendte om da hun hørte mig kalde. Vi mødtes på halvvejen og jeg stillede hende de samme spørgsmål. Hun sagde, at der måske var skildpadder derude, og pegede noget længere udad. Hun var ikke sikker på, at de var der, men havde hørt om nogle, der prøvede at lede efter dem. Vi aftalte, at hun skulle klappe med hænderne over hovedet, hvis der var skildpadder og ryste med hænderne over vandet, hvis ikke der var nogen. Jeg gik ind igen og J svømmede derud af. Jeg satte mig tilbage til de andre, og ventede spændt. Det var svært at se, kunne godt have brugt en kikkert, men der kom ingen tegn.. Ubeslutsomme mig kunne ikke helt beslutte sig for om jeg skulle derud eller lade vær'.. Jeg kom frem til, at det var sidste dag, hvor jeg kunne være heldig at se skildpadderne, og hvis ikke var det også sidste dag jeg kunne snorkle. Jeg løb tilbage til hytten, skiftede til badetøj, greb mit undervandskamera og løb videre for at leje vest og snorkleudstyr. Jeg kunne se de andre ude i vandet, men de var ret langt væk. Jeg var ikke så meget for at svømme så langt alene, men Zaff eller Keimpe ville ikke med (det skulle de komme til at fortryde senere). Jeg mødte to et lille stykke ude i vandet, jeg spurgte om de ville følges med mig derud, men det ville de ikke. De havde været der og ikke set skildpadder. De sagde, at jeg bare skulle følge et reb under vandet. Vandet var denne dag en lille smule uklart. Jeg svømmede af sted langs rebet. Der var ret langt, men det gik alligevel hurtigt. Troede kun jeg var halvvejs da jeg kiggede op og så at jeg var ret tæt på flokken. Jeg kunne ikke se J, prøvede at kalde på hende, men ingen svarede. De andre kiggede bare lidt underligt på mig. Jeg fik lidt efter øje på hende noget længere henne og lidt længere inde. Jeg svømmede hele vejen hen til hende. Hun sagde, at hun ikke havde set noget, og var på vej ind igen, da hun var meget svimmel. Hun var utrolig søsyg selv når hun svømmede... Hun sagde, at jeg kunne spørge guiden i den hvide T-shirt om hvor skildpadderne var henne. Jeg svømmede hele vejen tilbage til de andre. Jeg fandt guiden i den hvide T-shirt. Jeg spurgte ham, om han vidste hvor man kunne se skildpadder henne. Han sagde den er lige her og pegede ned i vandet lige foran ham. Og rigtig nok, der var en kæmpe skildpadde lige under os.
 Jeg var meget fascineret af den og svømmede over den længe. Der var ret dybt der hvor vi var, måske 7-8 meter. Jeg havde vest og snorkel på, så kunne ikke rigtig dykke tættere på.

 "Se den er lige der"
 Inden jeg så den anede jeg faktisk ikke om jeg ledte efter store eller små skildpadder, men den her var pænt stor.
 Iiiih :D da jeg tog dette billede havde jeg lært af mine fejl og tog derfor snorklen ud og dykkede hovedet ned uden.
 Jeg spurgte guiden om han ville tage et billede, så man kunne se både mig og skildpadden. Det forstod han ikke helt, men dykkede i stedet ned og tog et billede af skildpadden tæt på, hvilket jeg også var meget glad for.
 Hvor er den da bare nuttet :D

 <3 Vil du med mig hjem "lille" skildpadde??

 Anden gang to han så et billede af os begge, så fint! :D
 Skildpadden var på vej opad, og jeg svømmede langsomt tættere og tættere på den. Jeg kom to gange til at plaske lidt med det ene ben, hvilket skæmte den lidt nedad igen. Jeg tror kun at jeg var 1½-2 meter fra den, da jeg var tættest på. Jeg så den svømme helt op til overfladen, trække luft et par sekunder og så dykke ned igen. Vidste faktisk ikke helt, at de skulle op og trække luft. Men de kan holde været utrolig længe.
En fascineret mig, der svømmer tæt på den smukke skildpadde :D 

Tidlig tirsdag morgen gik turen hjemad igen. Havde ikke helt overvejet at tømmermænd og 2½ time i en færge ikke var en god kombination, men det gik okay, heldigvis meget rolig tur. Derefter var der ventetid i Mersing før vi skulle med en bus der tog 6 timer, og til sidst med metro hjem. Det var en vildt lang tur hjem, fra 8.30-20. Næste gang tager jeg et fly. Eller rejser om natten, hvor man kan sove lidt, og hvor det ikke føltes som om man spilder en hel dag. 
Alt i alt; fantastisk tur! Tioman Island kan anbefales; det er smukt  og tredje bedste ø i Malaysia forhold til anmeldelserne og så er det billigt :D

2 kommentarer:

  1. Hej Natasia.
    Sikke nogle dejlige oplevelser du har haft, og lækkert, at du fik snorklet.
    De små gule og sorte fisk, er dem vi har på bunden af skibet, og som følger os overalt, hvor vi sejler. De runde sorte, du så, er søpindsvin, som man bare ikke skal træde på. Waw, waw, skildpadder. De er bare så søde. Jeg er også helt vilde med dem, og snakker med dem. Hvilket jeg også gør med delfiner. Er ikke særlig skør :-). Igår ved solnedgang svømmede en skildpadde rundt om vores båd, vi så den 3 gange, hvor den skulle have luft. Skildpadder, her i Caribien, ligger ellers æg lige i øjeblikket nord på øen.
    Så hvis du hver dag vil opleve klart vand, snorkle med fisk og skildpadder, så må du komme på ferie i Caribien. Vi ligger lige nu på Grenada, og skal om nogle dage sejle videre til Bonaire, og Curacao, hvor vi vil være de næste mange måneder i orkansæsonen. Mormor, Morfar, Mads og Louise kommer og besøger os, det bliver rigtig dejligt. Knus fra Hella, S/Y Tinuviel.

    SvarSlet
  2. Tak :D
    Hvor sjovt, at de samme slags fisk er så lang fra hinanden. Var ikke helt sikker på om det var søpindsvin, men det var det så ;) tak
    Ja, de er nemlig så søde. Jeg gad os godt have set delfiner, men det var vist endnu sværere :P hvor dejligt I ser det så ofte :D kunne vildt godt tænke mig at komme på besøg også :) jeg kan se hvor i verden mine bloglæsere befinder sig, så kunne godt se I var på Grenada, hehe :D bliver spændende med det nye sted :D
    Min mor fortalte, at de skulle besøge jer. Det bliver godt nok spændende, troede ikke de var så meget for at flyve så langt, men de savner dig nok!

    SvarSlet