lørdag den 26. juli 2014

Bustur, Sejltur, Belltower og Fængsel, Perth

På vores anden dag i Perth besluttede vi os for at tage på en bustur. Samme koncept som dem, der kører i Kuala Lumpur - man køber en billet, der gælder i 24 timer, og man kan så hoppe af og på så mange gange man vil.
 Første stop var Perth Mint - jeg var lidt skeptisk, er ikke så meget til det der museums halløj, men det viste sig at være vildt spændende. Vi så bl.a. hvordan guld blev smeltet ved meget høje temperaturer og hvordan det blev lavet til guldbarer, der størknede utrolig hurtigt. Vi så også en masse ægte guld og hørte historier om, hvordan og hvor det første guld blev fundet og hvordan det siden er blevet brugt. Der var en vægt, hvor man kunne stille sig op på, og finde ud af, hvor meget man var værd i guld i forhold til dagens guldpriser. Jeg var 3,002618.40 $ værd.
Billedet til højre viser mig, der holder en kopi af det største stykke guld fundet nogensinde. Vi kunne også prøve at løfte en guldbar, som vidst vejede 12,5kg (meget sikkerhed omkring den).

Næste stop på busturen var King's park. Meget stor og pæn park. Men parken bar desværre også præg af, at det var vinter. Der var de flotteste blomster på skiltene, og når man kiggede på planten bag skiltet var det bare en grøn halv vissen plante. Overstående plante ligner os mere ukrudt end noget der fortjener et skilt.
 Panoramaview fra parken. Når man gik videre hen til momentet kunne man se ud over Perth.

Udsigt over Perh, som egentlig ikke er en særlig stor by. Større end Sønderborg, men noget mindre end Kuala Lumpur ;)
 Mig foran pæn udsigt (og med hår i øjnene og kikset outfit).

Et underligt træ, som var blevet flyttet fra et andet sted i Australien, flere tusinde kilometer væk.
 Bro i parken, med pæn udsigt over vandet.
Vi stoppede et par steder mere på busturen, men det sidste bus gik allerede 15.30, så 24 timers hop on hop off bus var det bestemt ikke, da første bus også først gik 9.25. Men vi fik da set en del af byen.
 Senere gik vi en tur i byen for at lede efter det meget berømte Belltower. Vi blev noget skuffede da vi så ovenstående lille bygning. Den var også lukket, så vi kunne ikke komme ind.
 Perths taxier, der ligner politibiler utrolig meget.
 Dagen efter var vi på en lille sejltur til Fremantle og tilbage igen, 2 timer 15$.
Der var også en noget længere tur, hvor de næsten ville garantere at man kunne se delfiner, men det kostede 65$ og 4,5 time i en båd var os lidt længe, så vi nøjes med den lille tur. To personer om bord på vores båd så delfiner, men da vi løb ud og kiggede efter dem var de sporløst forsvundet - øv. Men ellers stille og rolig lille sejltur.
 Efter sejlturen gik vi hen til Belltower. Vi betalte 7$ entre (halv pris pga tidligere sejltur).
Der var en pæn udsigt deroppe fra, selvom den nok kun svarede til en tredjesals udsigt.
 Og så var der selvfølgelig en masse larmende klokker, men ellers ikke noget særligt.
Vil ikke anbefale andre, at bruge penge på at komme herind.
 Det var nu søndag, og vi synes efterhånden, at vi havde set hvad der var at se i Perth.
Vi havde gennemgået diverse turist brochurer og brugt tripadviser. Og der var ikke meget mere, der var værd at se, eller mulighed for at se her i vintermåneden. Vi fortrød lidt, at vi ikke havde taget en dag mere på Bali, og en mindre i Perth, men det var der jo ikke noget af gøre ved nu. Vi havde alligevel ikke tænkt os at sidde på det kolde hostel hele dagen, så vi besluttede at tage toget hen til et gammelt fængsel.
 Vi bestilte hele to rundvisninger. En indendørs, hvor man bl.a. kunne se fængselsceller, køkken, bad og gårdhaver. Den anden tur var udendørs og omhandlede fangere, der havde formået at flygte fra fængslet.
Det var okay spændende. Den første guide var dog noget svær at forstå, han mumlede lidt mens han havde træls australsk accent. Den anden var en kvinde, som var noget nemmere at forstå, og tydeligvis meget glad for sit arbejde.

Efter de to gange to timers fængselsrundvisning var vi ret sultne. Vi havde tidligere haft et ønske om at smage kængurukød. Nu havde vi kun to dage tilbage, så vi besluttede os for at lede efter et sted. Det tog ikke ret lang tid, før vi fandt en lille hyggelig burger café, som serverede "roo"burger. Vi fandt den ikke selv på menukortet, men tjeneren viste os den, da jeg spurgte om han kendte et sted man kunne få kængurukød.
Vi bestilte og modtog ovenstående eksemplar.
Var meget spændt på det. Men der var slet ikke noget farligt i den, udover de grønne chilier de havde gemt under låget. Kødet smagte ikke som noget man ikke har spist før, måske egentlig mest som en lidt tør hakkebøf.
Men nu har jeg spist kængurukød :) vi ledte os efter hvidt krokodillekød, men det var lidt sværere, så det må blive en anden gang.