lørdag den 5. juli 2014

På besøg i vuggestuen

I mandags havde jeg kun to uger tilbage på arbejde, og havde derfor besluttet, at jeg inden jeg stoppede gerne ville prøve et par andre klasser også. Jeg aftalte med lederen, at jeg kunne få lov at prøve at være i vuggestuen, eller todler class, som de kalder det, onsdag, torsdag og fredag. Det viste sig at være ret spændende!

 Blev ret overrasket over at se en masse normalt småbørns legetøj på stuen.
De røde bakker var der nogen steder, men der var faktisk legetøj, som ikke er med i montessori bøgerne.
Det første jeg fik af vide, da jeg kom ind på stuen var, at det vigtigste i arbejdet vuggestuebørn var sikkerheden, vores hovedopgave var at sørge for, at de ikke kom til skade i løbet af dagen. 
Jeg fik også af vide, at de ikke har noget "pensum" ligesom de andre klasser, og jeg derfor bare kunne lege med de børn jeg havde lyst til. Den første dag var der kun et barn før kl. 8.45, jeg legede lidt med ham. Han kastede en lille bold et par meter fra sig. Jeg bad ham pænt hente bolden igen, nåede kun at sige det en gang før en anden lærer sagde, at børn i den alder ikke kunne hente bolden, når man sagde det til dem, jeg skulle tage ham med hen og hente bolden op. Det gjorde jeg så, selvom jeg nok kunne have fået ham til at hente den alene.
 Og der var biler, og byggeklodser.
Disse reoler + den på forrige billede blev vendt om, når der var gruppe samling.
Jeg tænker, at grunden var, at det på den måde er nemmere at fastholde børnene i gruppesamlingen, og de kan ikke lige lege med noget imens, og lytter derfor bedre. Egentlig smart måde at forebygge afbrydelser på. 

 Program for dagen (samme hver eneste dag). Børnene ankommer ca. 8.45, hvorefter de skal tage deres sko af og komme dem i deres sko pose. De skal tage deres drikkedunk ud af tasken og stille den hen i en fælles rød bakke, og så skal de putte deres taske på plads. De fleste børn var ret gode til dette uden hjælp. Derefter må de gå i gang med at lege med hvad de har lyst til. Der er modellervoks fremme, så det vælger en del af dem, mens andre leger med biler eller klodser indtil der kl. 9 bliver tændt for "clean up" sangen på cd-afspilleren.  Derefter skulle der vaskes hænder, og så var der morgenmad, hvor børnene kunne få små toast sandwich eller cornflakes uden mælk. De få der ikke bruger ble skulle derefter ud at tisse og så skulle alle børn tage deres sko på og gå hen til en lærer for at få smurt myggecreme på inden vi skulle på legepladsen.
 På legepladsen var der fri leg. En del af børnene prøvede rutchebanen, men måtte ikke ligge på maven med hovedet opad - det ser jeg ret mange børn, der gør i DK. Hvis de ikke er så modige er det mere trygt for dem, at rutche på den måde. Jeg løb lidt rundt og legede fangeleg med nogle børn. Det var ikke helt så varmt på dette tidlige tidspunkt. Der skete ofte små uheld. Jeg spurgte om de skulle skrive de der uheldsrapporter hver gang, der var et barn, der snublede eller lignende - det skulle de dog ikke, kun ved lidt voldsommere fald el.lign.
Efter en halv time (ikke kun 20min som de store børn) blev der klappet i tænderne og talt til 10, og så skulle børnene ind igen. Meget kort advarsel og opråb til børnene. Først skulle de vaske fingre og så sidde ved bordet og drikke af deres vanddunk, mens der igen blev sunget en sang om at drikke vand. Når de havde drukket en del af deres vand fik de en kop med yoghurt drik. Derefter var der fri leg.
 Efter fri leg i max et kvarter skulle der ryddes op og så var der gruppesamling. 
Der blev her sunget en masse regelsange, fx at man skal snakke stille indenfor og kun må råbe udenfor. Man skal gå indenfor og må kun løbe udenfor. Lærerne minder konstant børnene om, at de ikke må løbe indenfor. Det går ikke helt så godt, små børn kan vist kun løbe, haha.. Der blev også sunget sange om ikke at stjæle legetøj fra sine venner. Og så var der sange om tal og familiemedlemmer. Efter samling i omkring 15-20min var det igen tid til at vaske hænder før frokost. Efter frokost skulle alle børn tisse eller have skiftet ble og skiftet tøj. De skulle tage deres sko på, og så samles alle, hvorefter der blev sat en ABC sang på, mens der blev bladret i en bog med bogstaverne. 
Da sangen var slut skulle børnene gå hen i et andet hjørne, hvor der den ene dag var lagt en masse bøger ud på gulvet og den anden dag et stort skum puslespil. Børnene blev efterhånden hentet og nogle skulle sove middagslur.
 Bordet, hvor børnene kunne lege med modellervoks, og hvor de senere spiste mad.
Jeg havde dagen i forvejen til montessori træning lært, at man skal tage en ting af gangen, men her var det okay, at børnene ryddede af bordet ved at tage drikkedunk og underlag samtidig. Jeg spurgte senere læreren, om det var for at børnene ikke mistede koncentrationen undervejs og glemte at komme tilbage efter resten. Hun sagde, at de burde lære dem kun at tage en ting af gangen.

Vil lige fortælle en historie om en lille pige, der ikke vil spise morgenmad. 
Jeg snakkede med pigens mor om morgenen, som fortalte at efter de var flyttet i et andet hus havde pigen stort set ikke haft nogen appetit, slet ikke om morgenen. Før kunne hun nemt spise fire små toast. 
Lærerne fortalte også om problemet og de prøvede på skift at made hende inden de gik videre. 
Alle tre dage jeg var på stuen sad jeg ved siden af hende til morgenmad. 
Første dag observerede jeg bare. Anden dag var dagen, hvor jeg snakkede med moren. Jeg fik hende til at spise en lille toast, ved at holde den op til hendes mund hvorefter hun så tog en bid. Hun spiste også et par cornflakes, som jeg gav hende i munden. Jeg ved godt hun burde spise selv, men synes det var vigtigere at den lille tynde pige fik noget mad i maven, så jeg gav mig god tid til at sidde ved hende. Der var jo nok voksne til at tage sig af de andre børn ;) Tredje dag spiste hun to sandwich og cornflakes. Til at starte med gav jeg hende cornflakesene i munden, derefter tog jeg et par cornflakes op af skålen og gav hende dem i hånden, så hun selv kunne putte dem i munden. Efter et stykke tid på denne måde skubbede jeg et par cornflakes i skålen lidt væk fra de andre og pegede på dem, hvorefter pigen selv tog dem op af skålen og spiste dem. Jeg tror sagtens hun kan spise selv, hvis man bare sidder ved siden af og opmuntrer hende lidt. Jeg var i hvert fald glad for at jeg fik det til at lykkedes.
 Puslespil og ting på røde bakker.
Principal fortalte sidst, at hun så helst, at hele skolen kun havde puslespil med de der knopper, da det øvede børnenes blyantsgreb.

 Kreative projekter, som de havde mange af rundt omkring, og endnu flere før jeg tog disse billeder, der var nemlig lige blevet taget en del af de kreative projekter ned, så børnene kunne få det med hjem.
Torsdag eftermiddag hjalp jeg med at sortere børnenes ting og komme det i deres folder. 
Tegninger m.m. skulle sorteres og lægges i efter dato. Hvor mange forældre værdsætter det ekstra arbejde?
Men jeg måtte hellere bare gøre som jeg fik besked på. 
Så forresten et eksempel på, at ikke alle montessori uddannede lærere er perfekte - der var en, der sparkede til et stykke legetøj mens et barn så det :O
En anden underlig ting de gør er, at de løfter barnet op og bærer det et stykke tid, hvis barnet løb i stedet for at gå. Så tror de, at barnet på den måde forstår det. Nogen gange bar de også barnet udenfor for at vise, at det kun er udenfor man må løbe.

 Højre del af stuen :) badeværelse bag den blå væg. 

Glemte lige at fortælle om en norsk dreng, som ifølge mig var det mest normale barn på stuen. 
Han mindede meget om små danske børn fuld af energi. Han havde svært ved ikke at løbe og legede helst med flere ting samtidig. Han kunne sagtens sige til, hvis han ville have mere mad, og han var ikke nem at overse. 
Men jeg kunne fornemme på nogle af de andre lærere, at det ikke lige var deres ynglingsbarn. 
Udenfor sørgede de også for, at han løb frem og tilbage på græsplænen, så han kunne blive træt til sin middagslur. 
Senere havde lærerne alligevel ret svært ved at få ham til at sove. 
Hvis jeg var drengen kunne jeg godt forstå han ikke kunne finde ro. 
Der sad en lærer ved siden af hans seng og sagde "Sov nu!" mens hun skældte ud hver gang han vendte eller drejede sig eller gav lyd fra sig.
Jeg ved ikke om den første lærer gav op og bad en anden hjælp, eller hvorfor de skiftede, men efterfølgende blev læreren ved siden af sengen skiftet ud flere gange, og på et tidspunkt sad der hele tre lærere omkring ham. 
Når de putter børnene klapper de dem i søvne. 
Ved ikke om det bare er mig, men hvis jeg sidder ved et barn der skal sove plejer jeg at ae det lige så stille, men har flere gange set lærere i Malaysia som klapper på børnene. Det er ikke små blide klap men nærmere hårde klask, jeg ville da aldrig falde i søvn, hvis nogen gjorde det på mig. 

Nogle børn sover længere end andre, men selvom de er vågne før efter to timer skal de bare blive liggende musestille i deres seng. En anden pige måtte ikke lægges til at sove før halv to, men hun skulle ligge i sin seng fra kvart i et. Der burde være nok personale til at underholde hende inden hun skulle sove, men nej. En anden stor dreng, nok 5 år, skulle også sove til middag sammen med de små. Drengen vågnede efter halvanden times tid, og fik af vide noget i stil med, hvad han havde gang i, han kunne altså ikke vågne nu, og blev bedt om at lægge sig til at sove igen. Meget skrap tone. Så stor en dreng kan da ikke sove så længe midt på dagen, men alle børn, der skal være der indtil kl. fem skal åbenbart sove middagslur i to timer.

 Overblik over det meget store lokale. 
Det var ret fedt, at det var så stort. 
Der var tilknyttet 25 børn og 9 voksne! 10 de dage jeg var der.
Det må siges at være en ret god normering. 
 Det er rart med en god normering, men jeg har nu erfaret, at det også kan blive for meget af det gode. 
Der var et par børn der var på ferie el.lign så der var ca. 20 børn.
Billedet herover illustrerer det ret godt... Husk der er os en voksen, der tager billedet, og ikke børn andre steder.
Man skulle jo nærmest kæmpe om at få lov at lege med et barn, og det er heller ikke så sjovt at lege to voksne med et barn. Det var ret underligt, at man næsten ikke vidste hvor man skulle sætte sig, da alle børn allerede var omringet af mindst en voksen. Jeg gider ikke rigtig "slås" om børnene. 
På den stue med de fireårige, hvor jeg har været længst tid, føler man, at der er brug for en. De andre voksne har brug for at man hjælper til og man føler sig som en nødvendig del af lærerteamet. 
Jeg nåede da, at få en lille relation til to af børnene, som holdt sig tæt på mig, og ville ofte gerne holde i hånd. 
Jeg synes generelt, at jeg fik givet et ret godt førstehåndsindtryk på stuen.

Nogen jeg tænkte meget på, var hvordan disse børn kunne få en god relation til de voksne på stuen. 
Der var jo så mange forskellige voksne omkring dem hele tiden. Der var ikke nogle voksne der var knyttet til en bestemt gruppe børn. Alle cirkulerede bare rundt mellem hinanden.

 Området, hvor børnene tager deres sko af og på, og hvor der efter frokost er ABC sang.
Jeg hjalp bl.a. en lille pige med at få hendes sko på, hun kiggede i bunden af skoen og så størrelsen og sagde 7. Ret flot, at en pige på knap to år kan genkende et syv tal. 
En anden lille pige rakte sin hånd frem og sagde "Hi five" - de er simpelthen så søde de små.

  Mit ynglingssted på stuen! Det er sådan vuggestuer skal indrettes, stille hyggekroge med dukker og bamser.
Den ene dag sad jeg herinde med fire børn og læste i en bog. Jeg tror børnene nød det lige så meget som jeg gjorde. Men efter knap 10 minutter blev vi afbrudt og der skulle ryddes op på stuen.

 Legehjørne :) 
En ting jeg var meget overrasket over var, hvor glade børnene var. 
Jeg troede, at der ville være meget mere gråd, men det var der stort set ikke noget af. 
Børnene havde det godt hvor de var, og så meget tilfredse ud. 
De kendte til reglerne i klassen, og overholdt dem også nogenlunde. 
Onsdag startede der en ny dreng, som fra første øjeblik var en glad og smilende dreng. 
Utroligt at et lille barn kan være så glad selvom det var hans første dag. 
Han havde aldrig været i institutionen før, men var bare glad og legede, og gjorde hvad han blev bedt om. 

 Pusleområdet. Ikke noget specielt over det bort set fra at der var en fin lille tegneserie over hvordan man skiftede en ble, hvis man skulle være i tvivl. Og så havde de et skema, hvor de skrev ned hvem der havde skiftet hvilket barn hvornår. Jeg havde dog ikke skifte tjansen nogle af dagene.
De havde også er skema for hvor meget mad børnene spiste, som de så fortalte til forældrene når de kom om eftermiddagen og hentede dem.
 En pige, der maler en familie. Læreren fortalte, at i vuggestuen får børnene kun en farve at male med. 

Frokost, og efterfølgende frugt. 
Alt blev skåret i bitte små stykker. Jeg spurgte om det virkelig var nødvendigt. De sagde ja, da nogle få børn ikke kunne finde ud af at tygge deres mad. Men de lærer det jo heller aldrig, hvis alt bliver skåret i mikrostykker. 

Min konklusion af de tre dage i vuggestuen er, at det var meget spændende, og jeg er meget glad for, at jeg nåede at prøve det inden min praktik er forbi. Men jeg er også glad for, at det ikke var der jeg skulle være i seks måneder.
Der er utrolig meget struktur og dagene er meget ens. Og så var der bare alt for mange voksne i forhold til børn.

Da jeg omkring middagstid kom tilbage på min gamle stue (fordi der i vuggestuen stort set ikke er noget at lave efter kl. 12 og fordi der var fødselsdag i min gamle klasse) var børnene utrolig glade for at se mig. De spurgte hvor jeg havde været, og jeg fik krammere og søde ord fordi jeg var kommet tilbage. Super dejligt.
Den uge lærer, som jeg snakker mest med sagde også, at hun havde savnet mig, især om eftermiddagen.
Hun overtalte mig til at tage med hende til afternoon program, selvom det er så kedeligt og jeg ikke behøver. Men jeg havde da også savnet at snakke med hende. Vi plejer at have nogle ret hyggelige eftermiddage.
Jeg tænker, at jeg gerne vil købe noget til mine tre nærmeste kollegaer til på fredag, hvor jeg har sidste dag, men har ingen idé om, hvad det skal være - nogen forslag??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar