Det seneste blogindlæg lød nok en del "voldsommere" end det er. Det er jo i
løbet af et par uger jeg har skrevet nogle ting ned, og så har samlet sammen til indlægget, så det er ikke en
hel masse, der er kommet pludseligt.
Jeg snakkede med min søde faster om det, og her kommer mine kommentarer til det hun skrev.
Tror måske bare det hele er blevet hverdag, lidt kedeligt og ikke så spændende?!
De andre lærere har også været ret stressede pga. Celebration day, ved ikke om det kan have noget med det at gøre, eller hvorfor jeg er blevet mere negativt indstillet til det hele (igen).
Det
med mine aktiviteter har været et problem i laaang tid, er bare først
kommet ud med det nu.. og så bad hun mig lave flere aktiviteter, selvom
jeg synes jeg laver en del. og det betyder ikke så meget for mig om det
lykkedes 100 % som jeg planlagde. Men det er stadig ret træls, når
faktorer som antal børn ødelægger det hele. hvis jeg tænker 2-5 børn og
der så er 10, så har man ikke et nemt udgangspunkt. I starten var jeg
meget glad for den nye stue fordi forskellen var så markant, men nu ved
jeg ikke rigtig hvorfor jeg er lidt træt af det.
Jeg fortæller nogen
gange til hende inden om min aktivitet, oftest siger hun bare ok, og så
bagefter kommer hendes forslag til forbedringer, hvis hun altså er i
nærheden.
Jeg prøver at være positiv, men skal måske prøve lidt bedre.
Jeg
ved godt, at det er deres regler, kultur og alt det der, men man føler
sig bare så uansvarlig og uselvstændig, og det virker ret nedladende, når en lærer diskret redigerer noget man har lavet, så det bliver endnu mere perfekt. Man føler bare ikke at man dur
til noget før det er blevet godkendt og heller ikke altid efterfølgende. Jeg er voksen og selvstændig, og
finder det træls, at man skal være under det dumme hieraki, i Danmark
samarbejder vi om tingene, og alles meninger bliver hørt. Kolleger i Danmark er ligeværdige. Det her ville ikke være noget jeg ville vænne
mig til, selvom jeg ikke for evigt ville være praktikant.
Jeg
troede, at jeg var perfektionistisk, men det er jeg overhovedet ikke i
forhold til mange af mine kollegaer. Jeg kan godt lide orden, struktur
og detaljer, men det her er simpelthen bare i overkanten. De er 100
gange mere perfektionistiske end mig - til de af jer der kender mig godt
- ja, det kan faktisk godt lade sig gøre. Jeg er overhovedet ikke
perfektionistisk i forhold til.
Det ville måske være en god idé, at
sige, at jeg lige vil sidde og færdiggøre min snak/tegning med børnene
og så gøre det, som hun beder mig om, men nogen gange skal det bare være
NU - hvilket modsiger deres pædagogik, da de siger, at barnet (og den
voksne eller?) skal varsles i forvejen, så man kan nå at afslutte det
man er i gang med. Havde tænkt mig at sige det i dag, hvis hun bad om
noget, men det gjorde hun ikke der.
Jeg er nok også en lidt negativ,
og brokke type, der har meget nemmere ved at skrive det dårlige frem
for at finde det positive frem i situationerne. Men bryder mig heller
ikke om dem, der kan vende ALT til noget positivt. Man lærer også meget
ved at være kritisk reflekterende. Jeg er måske lidt for kritisk på en
negativ måde, men det er altså ikke noget jeg gør bevidst. Jeg går ikke
kun og leder efter dårlige ting i deres måde at arbejde på. Jeg kan
heller ikke lyve over for mig selv eller andre, og fortælle, at jeg har
det godt, og det hele er en dans på røde roser. Jeg tænker meget over
det jeg oplever, og undrer mig over, hvordan de kan synes, at det er den
bedste måde at gøre det på, eller hvorfor det er så vigtigt at en tape
linje i et baglokale skal være 100 % lige. Det er jo heller ikke fordi
jeg går hjem og græder, og er klar til at ændre flybilletten til min
hjemrejse, jeg synes bare de er skøre, lige i overkanten, og noget
påvirker mig mere end andet. Jeg skal ikke bare se det, men arbejde
under disse forhold. Jeg er glad, når jeg har fri, det er bare i
situationerne, hvor jeg bliver så irriteret nogle gange. Man kan sagtens
sige, at man ikke skal blive påvirket af det, men det er MEGET nemmere
sagt end gjort. Jeg vil ikke mene, at jeg tager det for personligt, men
der opstår bare en indvendig irritation.
Hvis jeg skulle sætte
nogle små realistiske mål i min sidste tid ved jeg ikke helt, hvad det
skulle være. Jeg nyder tiden med børnene. Jeg har lært dem ret godt at
kende nu, og de holder af mig, og jeg holder af dem. Der er især et par piger jeg kommer til at savne rigtig meget. Vi snakker og lærer af hinanden. Jeg har
det også godt med de fleste af mine kollegaer, og nogle dage er bedre
end andre. Der er muligvis nogle ting jeg vil komme til at savne i
forhold til et arbejde i en daginstitution i Danmark. Bl.a. at man ved
nogenlunde, hvad der skal ske i løbet af dagen, man er sammen med
børnene fra de kommer til de går, der er tid til at arbejde med et
enkelt barn, masser af kreative aktiviteter med børnene, dagene (9-13)
går hurtigt, og sikkert også en del andet, som jeg først kommer i tanke
om senere. Jeg undgår denne gang at skrive de positive ting ved en dansk
børnehave, men en lille ting som udflugter savner jeg, og bevægelse!
Men et mål jeg gerne ville kunne udføre var, er at gå derfra med flere
positive tanker. Så derfor har jeg også taget min fasters råd til mig; ros dig selv og skriv tre positive ting ned hver dag. Jeg
startede i dag med at skrive de tre positive ting ned. Nummer 1; Jeg blev bedt om at
hjælpe en pige med lektier (den anden lærer kan sjældent få hende
overtalt til det, og jeg kan godt lide at arbejde med hende). Nummer 2; Jeg sad
længe og tegnede med børnene, og lærte dem fx stor, større størst. De
vil ofte gerne have, at jeg tegner for dem, men i dag tegnede jeg kun
lidt dinosaure for dem, og så sagde jeg, at de også selv skulle tegne.
Nogle af dem færdiggjorde det jeg havde tegnet til dem, fx ved selv at
lave ansigt, og andre kunne tegne en bjørn ved at jeg viste dem hvordan,
step for step. Samtidig prøvede jeg at lære dem at vente på tur, når de
gerne ville sige noget til mig; det blev efterhånden bedre og bedre. I
stedet for at en pige bare stod og råbte "Teacher, teacher, teacher",
når et andet barn var ved at fortælle noget. Og den sidste ting er, at
jeg om eftermiddagen kunne hjælpe min mainteacher med mine super
compterskills, haha.. Hun havde skrevet noget, der fyldte mere end en
side, og hun ville gerne have presset det ind på en side, og hvis der er
noget jeg er god til, så er det det. Skriftstørrelsen blev en halv
størrelse mindre, margenerne blev ændret lidt og jeg brugte automatisk
orddeling. Printeren drillede lidt, men det klarede jeg også. Hun
takkede mange gange.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar