lørdag den 29. marts 2014

Abero class

Det går super godt i den nye klasse. Jeg lærer en masse, og ser meget positivt montessori. 
Lærerne er rigtig sød, og nysgerrige efter at lære om mig og Danmark. De er også meget høflige og gode til at sige tak, når man har gjort noget for dem.  Og hun mener rent faktisk, at børnene skal nyde deres barndom! Og at vi som lærere kan lære af vores egne og andres fejl. Jeg har det meget bedre her!
Har ikke skrevet noget et stykke tid, så der er en del notater, der skal samles op på. 
Sidst fortalte jeg om solen, som vi brugte meget lang tid på at sætte op. Gæt hvordan den så ud morgenen efter, :'( hele solen var faldet ned og gået fra hinanden. Nok fordi den var for tung. Så vi startede forfra og brugte endnu mere elefantsnot og lige så meget tape. Men nu har den holdt næsten en uge, så mon ikke den bliver der?
Men så var vi da ikke arbejdsløse. Nogle eftermiddage har jeg ikke så meget at lave. Har også sagt til de andre lærere på stuen, at de endelig gerne må bede mig om at hjælpe med noget forberedelse eller noget kreativt i klassen. Den ene dag havde jeg os taget bogen om Montessori med, så jeg kunne sidde og læse lidt. De fleste børn går som sagt hjem omkring kl. 13 og jeg skal være der til kl. 15. Nogen gange prøver jeg os bare at se ud som om jeg laver noget, og spiser resterne af frugten fra frokost, mums! Papaya, vandmelon, æble eller appelsin. 
Jeg kunne godt tænke mig at tage min computer med, og så bare skrive praktikdokument, men er ikke helt sikker på om jeg må eller ej. Men må vel godt bruge tiden på lesson plan (mere om det senere), men det er bare lidt nemmere derhjemme. 

I sidste uge var det besluttet, at vi skulle bage muffins. Jeg fik stukket en opskrift i hånden og blev bedt om at gå ned i køkkenet og gøre det hele klar. Det var lidt af en udfordring. Men fandt da alt jeg skulle bruge, med lidt hjælp fra malaysisk talende køkkenpersonale. De 30 børn blev delt i grupper, og jeg blev hovedansvarlig for aktiviteten. Den ene lærer spurgte om jeg kunne finde ud af at bage. Jeg kunne næsten ikke lade være med at grine :D :D
Det gik godt, selvom det var lidt svært med så mange børn. Men en hældte mælk i, en hældte olie i o.s.v., og alle fik lov at prøve at røre dejen og hælde hver deres del op i bageformen.
De smagte ok, men ikke de bedste jeg har fået. Jeg havde nok valgt en anden opskrift. I det hele taget, så synes jeg det var ret unødvendigt, at vi skulle bage kager. De er så usunde i forvejen. Kunne vi ikke i stedet have lavet noget sundt smoothie eller noget sundt brød. Det gør vi næste gang, hvor jeg har mere at skulle have sagt, hehe..
Og når der er fødselsdag må børnene ikke have chokoladekage med, men når de selv bager gælder den regel ikke.

Da kagerne var færdige gik hvert barn en kage i en papirspose til at tage med hjem. De resterende kager blev halvveret og taget med op i klassen. Jeg blev så bedt om at fortælle noget om mig selv. Blev kastet lige ud i det, uden forberedelsestid overhovedet, men det var egentlig os meget godt. Har ikke noget imod at blive kastet ud i sådanne situationer. Nogle gange er det os meget godt, når man ikke lige er typen, der tager initiativ til at samle hele gruppen for at de skal lytte på en. Nå men jeg fik da fortalt lidt om, hvor jeg kommer fra, om min familie og interesser. Derefter skulle jeg stille spørgsmål til det jeg lige havde fortalt for at se, om børnene havde lyttet efter. Hvis de svarede rigtigt fik de en halv kage. Det tog lang tid før alle havde fået, men det var os ret sjovt og udfordrende på den gode måde. Jeg løb ret hurtigt tør for spørgsmål, så genbrugte nogen, og til sidst var det også spørgsmål som "hvilken farve er mine bukser, og har jeg glat eller krøllet hår".

En anden dag blev jeg også kastet ud i en lidt utryg situation. Vi havde lige sat os til stuemøde, og mainteacher bad mig så om at fortælle om pædagogisk arbejde i Danmark, og hvad jeg skal lave mens jeg er i praktik. Det er svært nok at forklare på dansk, og der er os nogle ting jeg ikke ved om papirarbejde og planlægning i DK. Og så skulle jeg forklare det på engelsk. Jeg manglede bare 1000 ord, og hvordan forklarer man læringsmål, praktiknotater, interkulturel opgave, tværprofessionel eksamen, læreplaner og læreplanstemaer... Jeg har tidligere fået det til at lyde som om danske pædagoger ikke laver noget. Men det gør de jo. Men de skriver bare ikke side op og side ned om hvert barn hver dag. Og de arbejder ikke ret meget med tal og bogstaver. Og planlægningen i en dansk børnehave er lidt mere løs/bred. De laver ikke ugeplaner med præcis, hvad de vil lave hvornår. I hvert fald ikke der hvor jeg har været i praktik. Lærerne spørger også, hvad vi fortæller forældrene, når vi ikke analyserer barnet på samme måde. Hernede har de et 15 siders afkrydsningsskema, hvor de skal svare på alt fra om barnet kan klippe med en saks til bruge ske og gaffel, tage sko på, skrive sit navn o.s.v.  Har også opdaget at forældrene hernede ligger et større pres på deres børns faglighed end derhjemme. Det er vigtigt for dem, at deres børn lærer noget, vigtigere end, at de har det godt og har gode venner.

 Bliver nødt til lige at vise jer den her tegning. En dreng er ret god til at tegne, og har lavet en masse flotte tegninger, også mere avancerede end den her. Men en time efter han havde tegnet ovenstående lå han på gulvet og drak mælk af en sutteflaske. Det passer bare overhovedet ikke sammen.
Der er os flere af de kinesiske børn, som har en mund fuld af halve/rådne tænder. Sukkermælk/modermælkserstatning eller hvad det er de drikker og mangel på tandbørstning er ikke noget kønt syn. Det er synd for dem, at de ikke ved bedre, eller gør noget ved det.
Udenfor skolen ser jeg også ofte store børn med ble eller sut.
Om fredagen er det kreativ dag. I fredags skulle vi lave raketter med børnene. De havde gemt de tomme yoghurtdrik flasker, og så havde lærerne (incl mig) forberedt alt materialet. Toppene var foldet, de tre slags papir var klippet, så det passede i størrelsen, båndet var klippet og strimlet. Alt var forberedt, børnene skulle bare vælge farve og lime de enkelte dele fast. Raketten blev lavet, så børnene kunne bære den på ryggen. Det var en meget fin idé, at lave en raket, men jeg synes man skulle have valgt noget, hvor børnene kunne lave størstedelen selv. De lærer ikke ret meget ved, at alt er forberedt for dem, og de så bare skal lime tingene på efter nøje instrukser.

 Min første uges lessonplan. Har mange andre forslag, så de første par uger går det rimelig hurtigt med at lave dem. Lærerne var meget imponerede over min aktivitet med at skære tomater halv over, og de var overraskede over, at jeg selv havde købt og medbragt cherrytomater (kostede mig hele 10kr). Børnene elskede også aktiviteten. En af drengene sagde, at det var rigtig sjovt, og at hans mor aldrig lod ham hjælpe, men nu kunne han hjælpe hende i køkkenet. To andre børn havde slet ikke lyst til at stoppe igen, de blev ved med at tage flere tomater selvom jeg sagde, at der os var nogle andre børn, der skulle have lov at prøve. En anden dreng havde det sjovt med at mase indholdet ud, og stillede mange spørgsmål dertil. I starten maste de også kniven gennem tomaten, så saften sprøjtede ud, men senere fandt de ud af at skære frem og tilbage. Mens de skar snakkede vi om tomater, hvor de vokser, og hvad man kan bruge dem til o.s.v. Så alt i alt var aktiviteten en stor succes.
I den kommende uge skal jeg lave fingerdukketeather, lege med ærteposer, arbejde med sundt vs. usundt, lege Kim's leg og male med glaskugler i en rød bakke og glimmer hvis jeg kan finde det :D.

En anden af mine aktiviteter var, at børnene skulle udfylde et stort 2-tal med små 2-taller. Jeg kender ikke børnene så godt endnu på det faglige niveau, så de børn jeg fik valgt var på ret forskellige niveauer. Men den ene pige gjorde sig rigtig umage, billede et. Mens andre bare tegnede et stort 2-tal inde i mit 2-tal. En anden dreng lavede et meget fint regnbuefarvet 2-tal. Min lærer synes jeg burde have været mere skrap omkring, at de skulle gøre det som jeg havde tænkt og ikke lade dem farvelægge det. Farvelægningen smittede lidt af på andre børn. Hun foreslog også, at jeg skulle lave en historie omkring det for bedre at kunne fange børnenes interesse. Men jeg  tænkte, at de vel også lærte noget af at farvelægge 2-tallet.
Børnene har også matematikbøger, hvor de øver at skrive tal, samt plus og minus regnestykker. De bruger noget lignende en kugleremme, når de regner. I den gamle klasse skulle børnene bruge den, men her må de også gerne bruge fingrene, hvilket jeg synes er bedre, da man så ikke er afhængig af noget for at kunne regne. Morer mig nogle gange, når de fx kan få fire fingre + seks fingre til at blive 11 fingre, hehe ;)
Børnene har små stykker papir, hvor de kan øve at skrive deres navn. De behøver ikke altid at skrive navn og dato på deres tegninger.

 Ni stykker papir som jeg skulle lime sammen til en lang række. Jeg var blevet bedt om at gøre det og gik så bare i gang. Senere skulle jeg instruere to andre lærere i, hvordan man gjorde. Det plejer at være mig, der bliver instrueret, men denne gang var det omvendt. Men lige så akavet. Det var jo utrolig simpelt, men alligevel ville de have, at jeg viste, hvordan jeg gjorde step for step indtil et eksemplar var færdigt. ;)

 En formiddag, hvor jeg øvede ords begyndelsesbogstav med nogle børn. Der var fire børn, den ene havde meget svært ved det, mens en anden nemt kunne stave hele ordet. Jeg synes det gik fint, og jeg undgik ord med "r".
Børnene arbejder ofte med små opgavebøger, hvor de laver noget lignende ovenstående. De er kun fire år, men der gøres alligevel rigtig meget ud af at lære dem at læse. Det er meget skoleagtigt, når de sidder med hver deres opgavebog. Men kan godt lide at sidde og hjælpe dem imens, og er imponeret over hvor gode de er.
Men andre ting er jeg knap så imponeret over. Fx var der en dag et barn, der fik en klapsalve fordi hun havde lært at drikke af en kop i stedet for en sutteflaske. Andre børn fik klapsalver for at gå op i klassen alene om morgenen. Jeg synes det er lidt underligt, at de helst vil have, at børnene selv kommer op, og at forældrene bare smider dem af ved hovedindgangen. Jeg har stort set ingen forældrekontakt. Lærerne mener, at forældrene kan bestille en tid til møde, hvis de har noget at snakke om. Forældrene bør ikke tage af lærerens tid med børnene om morgenen.

Her øver en lærer bogstavlyde med børnene. De drejer blyanten og skal så finde et billede, der begynder med det bogstav, som blyanten pegede på. Kom til at tænke på "vildkatten" spillet, da jeg så det.
Ang. mit engelsk, så synes jeg efterhånden at det bliver lidt bedre. Malaysiere forventer heller ikke et vildt godt og grammatisk engelsk, så jeg klarer mig. Jeg har lært en del nye ord. Har haft brug for mange hverdagsord, som jeg ikke kendte, fx reol, hylde, klemme, vasketøjsstativ, spand, klud, skoreol, vandhane, dug, opbevaringsrum til tasker. Har os fået styr på forskellen på blyant, kuglepen og pensel, og forskellen på en klips og en papirklips.

Har dog  endnu ikke helt lært at sidde i korsstilling. Men det går simpelthen ikke, at jeg sidder sådan som jeg gør størstedelen af tiden, men benene ud til siden. Får mega ondt i ryggen, når jeg sidder så skævt hele dagen. Mine ben er os bare alt for store til at sidde under de der mikro borde, så ofte sidder jeg os skævt der. Men så spurgte jeg hende jeg bor hos, som er nyuddannet yogalærer. Hun gav mig nogle gode tips, hvilket har hjulpet mig. Jeg prøver at sidde i korsstilling, oftest kun 5 min eller mindre ad gangen, og ofte med hænderne bagud for at aflaste lidt. Fik ret ondt i knogene på fødderne de første mange gange, men det går lidt bedre. Men mine ben er stadig meget ikke fleksible. Så øver jeg mig også på at sidde ovenpå mine skinneben, men efter 2 min begynder mine ben at sove :P og så gav hun mig en nem øvelse med armene, der hjælper på rygsmerterne.

Hahaha, tak for det fine portræt ;)
Synes ikke helt det ligner, hvad siger I?:P
Ser lidt for ond ud, hehe ;P Sad ellers helt stille og smilede mens hun tegnede mig :D
Ikke denne kunstner, men en anden pige har flere gange sagt, at jeg er så smuk, og spurgt hvordan jeg kan være så smuk <3 og hvorfor mit hår er lyst og krøllet ;) 

Tror jeg har nævnt, at der i den nye klasse er en dreng med høreapparat, og som ikke kan høre ret godt trods det, og har heller ikke et ret godt verbalt sprog. En dag tegnede han et grædende ansigt, sagde sit navn og pegede på sit øre. Han prøvede at fortælle, at han var ked af det, når han ikke kunne høre. Meget flot at han på den måde kunne sætte ord på sine følelser. Men også meget sørgmodigt. Læreren har bedt os alle om at snakke mere med ham i løbet af dagen, og prøve at få ham til at lege mere med nogle af de andre børn. Har set ham lege med de andre børn og have det rigtig sjovt, men ofte efteraber han blot de andres bevægelser.

Byggeklodser :) På den nye stue må børnene kun en gang imellem lege med byggesættene. Og når de leger med det, der kan sættes sammen må de ikke lege pistoler.

Lidt ekstra refleksioner, som ikke lige passede til nogen af billederne.
* I starten synes jeg, at frokosten på skolen var meget spændende, men ikke længere. Det er meget af det samme. Og ofte er de voksnes mad spicy eller for kineisk. Og så elsker de åbenbart tofu - det gør jeg ikke! I dag var der tofu til både børn og voksne. Jeg spiste ris, papaya og fødselsdagskage :) Har tre favoritretter på skolen - fried rice med kylling og grønsager, brune nudler (IKKE glasnudler) med kylling og grøntsager, eller oksekødboller med gulerødder i. Ting jeg ikke kan lide; kedelig tør kylling, kold blød fish and chips, deres suppe, glasnudler, tofu, kylling, der burde smage af karry, men kun smager af chili, deres kødsovs, vegetarmad, hel fisk med alt som lige er stegt.
* Nu skal alle til morgenmøde/bøn. Men praktikanter behøver nødvendigvis ikke deltage. Men jeg vil gerne :)
* I onsdags skulle børnene have musikundervisning, men det fik de aldrig. Vi kom ned i musiklokalet, og undervisningen gik ikke i gang, da lærerne i samarbejde med musiklæreren skulle vælge en sang til skolens åbningsdag i juni. Børnene var meget urolige, og fik en gang i mellem af vide, at de skulle sidde stille og vente. Efter 10 minutter gik jeg op i klassen og hentede et lagen, hvorefter jeg spurgte læreren om jeg måtte sætte en leg i gang mens de besluttede sig for en sang. Det måtte jeg gerne. Børnene sad i en rundkreds. Jeg sendte en uden for døren, og en anden blev gemt under lagnet. Barnet udenfor blev hentet ind og skulle gætte, hvem der lå under lagnet. De havde meget svært ved at gætte hvem det var, selvom jeg hjalp ved at give dem nogle hints. Det er måske os forståeligt nok med 25-30 børn. Efter første runde var de efterfølgende børn ikke så meget for at gætte, men meget spændte på at få lov at fjerne lagnet. Men alt i alt synes børnene, at den nye leg var sjov. Jeg tror jeg vil prøve legen med børnene igen en anden gang, hvor der så er lidt mindre børn i cirklen, så det er nemmere for dem.
* Hvis børn slår sig skal lærerne lave en uheldsrapport. De skal bl.a. beskrive, hvilket barn der slog sig, hvor og hvornår. Hvordan det skete, hvordan barnet reagerede efterfølgende og hvad der blev gjort. Forældrene får en kopi af rapporten, som de skal underskrive og returnere til kontoret. Lidt anderledes end i DK.
* I går var jeg vikar på en anden stue, hvor børnene var ca. 2½ år. Meget fint, at jeg fik lov til det, men de var tre pædagoger i forvejen, så det var ikke fordi de havde helt vildt brug for mig. Men fik da set, hvordan de havde gruppesamling, snacktime, var udenfor, spiste frokost og så blev jeg bedt om at læse højt for dem alle.
* Cirka en gang om dagen bliver lyset i klassen slukket (ikke fordi det bliver mørkt, hehe), men når lyset er slukket skal børnene være helt stille. De må gerne ligge på gulvet, så længe ansigtet ikke rører "det beskidte" gulv. Efter 1-2 minutter tændes lyset igen. Synes egentlig det er en god nok idé.
* De har et rum med en madras på hele gulvet og nogle forskellige redskaber. Jeg spurgte om jeg måtte tage nogle børn med derind en dag og lave nogle aktiviteter, men det måtte jeg ikke. Lederen har besluttet, at rummet kun må bruges til børn med særlige behov. Men når børnene skal vaske hænder plejer halvdelen af skulle ind gennem det rum for at bruge håndvasken derinde også. De elsker at være derinde. To børn vasker hænder af gangen imens leger jeg med de andre børn. Vi hopper, ruller og laver andre små bevægelser. Gymnastikundervisningen er præcis det samme som i den anden klasse. Uopfindsom lærer eller? Han underviser i det samme i så mange klasser alle ugens hverdage.
* Skolen har sange for alt!! Fx "Sit down and cross your legs * 2, put your hands on your lap, on your lap", "Clean up, clean up, everybody clean up", "line up, line up", "walking feets inside, running feets outside", "thank you for the food", "Godmorning to you", osv.
* På den nye stue må jeg gerne lave papirsflyvere til børnene, men de må ikke flyve med dem i klassen, men gerne tage dem med ud på legepladsen. En lærer spurgte mig også om jeg ikke ville folde en til et barn, hehe.
* En lærer fortalte mig, at i de malaysiske skoler må børn overhovedet ikke snakke eller stå op :O.
* Den nye klasse er også kun udenfor at lege i 20 min om dagen. Nogle gange er det os mere end rigeligt. Sveden løber af os alle, især mig, der ikke er vant til lange bukser i 35 graders varme. Lærerne kan slet ikke forstå at danske børn er udenfor mindst to timer om dagen, og også selvom det er koldt, regner, blæser eller sner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar