mandag den 17. marts 2014

Overgangen

Så er jeg startet i den nye klasse. Jeg havde en god første dag! Tiden gik vildt hurtigt. Der var en del mere struktur på den nye stue, men på den gode måde, der giver mening. Der var kun to ting, jeg undrede mig lidt over, 1 - en dreng nøs et par gange inden for kort tid, og blev sendt ud for at vaske hænder efter hver gang. 2 - at lagerne skulle være et bestemt sted; det var ikke lige meget hvilket lagen, der blev hængt over hvilken reol om eftermiddagen. Og så skal jeg virkelig have lært at skubbe min stol ind hver gang jeg rejser mig. Glemmer det ofte. Læreren grinede lidt og sagde, at når børnene skulle, så skulle jeg også. Lærerne derinde var gode til at give beskeder og irettesætte på en positiv måde, så håber på det bedste fremover. De sagde også, at hvis der var noget jeg undrede mig over de gjorde skulle jeg endelig sige det, for måske havde de ikke tænkt at det var underligt, og at man jo kunne lære af hinanden.
De første 10-15 min i morges var dog ikke helt så fantastiske. Jeg var ikke nervøs og var bare gået i gang med at fjerne lagner fra reolerne og tage stole ned fra bordet, men den ene lærer stillede mig en masse spørgsmål. Jeg kunne simpelthen næsten ikke forstå, hvad hun sagde, og blev nødt til at spørge "undskyld hvad?" flere gange. Hun spurgte mig blandt andet, hvad jeg havde lavet i sidste uge. Lidt pinligt, men mest af alt irriterende. Hun snakkede ret lavt og med lidt kinesisk accent. Men i løbet af dagen gik det heldigvis bedre. Hun var rigtig sød og god til at fortælle om, hvordan de gjorde tingene. Og hun lovede, at de nok skulle sørge for, at jeg vil nyde mit liv her (we will make sure you will enjoy your life here). Jeg skal kun tørre støv af på tre runde borde og der, hvor børnenes tasker er. Ingen af lærerne gav højlydte beskeder. Børnene derimod var meget højlydte, men det var fordi de var så engagerede og glade for det de lavede, især under mandarin (kinesisk undervisning).
Børnene skulle lave en øvelse, hvor de skulle lære at klippe efter en streg. Stregen var lavet som en firkantet spiral. Børnene fik fortalt, at de var inde i midten og de skulle klippe for at kunne befri dem selv - sjovt twist.
Børnene er lidt yngre end den sidste stue jeg var på. Her bliver dem, der snart har fødselsdag fire år. Og så er der lige de der 31 nye navne jeg skal lære. To sæt tvillinger med næsten ens navne, otte navne med A og tre, der lyder meget ens, men staves forskelligt, og så er der hele fire navne, som man godt kunne bruge i Danmark ;) Jeg lærte et par stykker i dag. Børnene virker rigtig søde, og mange af dem var meget snakkesalige.
Der er fem lærere inklusiv mig og en malaysisk praktikant. De virker alle rigtig søde. En af lærerne samlede børnene og præsenterede dem for mig. Hun sagde, at jeg var Miss Natasia, og jeg var en ny lærer, som de skulle lytte til, men som også ville lege med dem. Hun lod børnene gætte på hvilket land jeg var fra. Det første bud var Indien (er blevet solbrun, meeeeen), og et par andre bud før der kom bud som Mars og Jupiter (det skal lige siges, at de kører et meget intensivt tema om solsystemet). Hahaha :D
Og en af de bedste ting derinde :D - alle pligter er ligeligt fordelt. Man skiftes til at gøre frokostvognen klar, man skiftes til at bade de børn, der skal være der hele dagen. Og jeg skal kun tørre støv af på tre små runde borde og der, hvor børnene opbevarer deres tasker. Vi skal også kun dække bordet med duge og navneskilte, og så står børnene i kø for at tage ske, gaffel, tallerken og serviet. Det er nemmere for os, og børnene lærer mere.
The main teacher vil gerne have, at jeg laver en ugeplan for, hvad jeg gerne vil lave med børnene. Jeg skal lave en oversigt over, hvad jeg vil lave med en lille gruppe børn om formiddagen. Det kunne fx være at øve numre eller gennemgå noget legetøj, eller hvordan man vasker hænder. Det bliver ikke helt nemt, men vil gerne gøre det for bedre at kunne føle mig som en ligeværdig del af lærerteamet. Jeg bad dog om, at jeg i denne uge måtte nøjes med at observere og lære børnene at kende - det var ok. Jeg måtte meget gerne bare følge og lære deres rutiner.
I dag havde de samling, hvor børnene skulle øve tallene 11, 12 og 13. Hver gang læreren sagde 11 skulle de stå, hver gang, der blev sagt 12 skulle de sidde, og hver gang der blev sagt 13 skulle de hoppe. Hvis ikke de gjorde det rigtigt blev de "truet" med at komme ind i midten at stå, og så skulle alle give dem et kys.
Der er en dreng med høreapparat i klassen. Han kan vist kun høre lidt på venstre øre. Ved ikke, hvor længe han har haft det, for hans sprog er ikke ret godt, og det lader ikke til, at han hører alt hvad man siger. Over middag sad jeg ved siden af ham for at hjælpe ham med nogle bogstaver, jeg kunne høre en kontant tone fra apparatet. Jeg sagde det til læreren. Hun sagde, at det var fordi det ikke sad ordentligt i. Gad vide, hvor længe lyden har været der, drengen sagde ingenting. Men en ting er sikkert, hvis den lyd var i hans øre kunne han da ikke høre os.
Om eftermiddagen sagde main teacher, at så længe børnene ikke var kommet til skade og de havde lært lidt, så havde det været en god dag. Jeg var ret træt i dag (pga for lidt søvn i weekenden), men alligevel føler jeg, at jeg har fået en helt ny indre energi. Der er en masse, som jeg gerne vil lave med børnene, de er søde, og tror det skal blive meget lærerigt på denne stue.
En anden ting, som jeg også opdaget er anderledes er, at de ikke beder børnene om at vælge noget nyt legetøj efter 10min. En pige havde siddet meget længe og leget med sådan et hus med en masse forskellige låse. En anden pige ville meget gerne have det, og den første pige legede ikke længere med det, men sad bare og bevogtede det. Jeg sagde til hende, at om et par minutter skulle hun give det til sin veninde. Jeg gik og kom tilbage et par minutter senere. Da jeg sagde, at hun skulle give det til veninden blev hun meget sur. Hun gav ikke helt slip, så jeg måtte hjælpe hende lidt med at give slip. Hun satte sig over i et hjørne og surmulede. Jeg sagde til main teacher, hvorfor hun var sur. Hun sagde, at normalt tager de ikke legetøjet fra et barn jo mindre de misbruger legetøjet / leget med det på en helt forkert måde. Jeg fortalte, at jeg i den anden klasse var blevet bedt om at bede børnene om at pakke væk og lege med noget andet i stedet efter 5-10min. Læreren på den nye stue var meget chokeret over at høre, at de gjorde sådan. Hun kunne slet ikke forstå, at man afbrød børnene i en koncentreret leg, da nogle børn er længere end andre om at komme ind i koncentrationen og gennemføre aktiviteten. Hun hentede de andre lærere på stuen, for at fortælle dem om det. De så lige så undrende ud. Jeg sagde, at jeg var glad for, at jeg ikke skulle afbryde børnene her, da det i mit hoved ikke gav mening.

1 kommentar:

  1. Hvor er det altså bare skøn læsning! Jeg er SÅ glad for at høre, at det nu virker som om, at arbejdsdagene også er rare, og ikke bare noget, der skal overståes(/er seriøst mærkelige og uretfærdige som på den gamle stue :p ;) ). Selvfølgelig stadigvæk trist, at det bliver gjort 'forkert' på den anden stue, men godt at du er sluppet væk derfra.

    SvarSlet