Min tredje praktik er i en
international børnehave i Malaysia. Institutionen hedder Tree Top House, og ligger
på adressen 10, Jalan U-Thant i hovedstaden Kuala Lumpur. De har åbent alle
hverdage fra 8.30-17.30.
Tree Top House er en institution
med børn i alderen 18 måneder til seks år. Og børn fra 45 forskellige lande.
Institutionen har et kontor med to ledere, og to kontorassistenter. Der er ca.
45 ansatte, hvoraf størstedelen har en uddannelse og 12 stuer, hvor børnene er
opdelt efter deres præcise alder (der er flest børn omkring 2-3 år, og overtal
af drengebørn). Der er 20-33 børn på hver stue. Ved vuggestuealder børnene er
normeringen 1 voksen til 5 børn og ved de treårige er den 1-7 og ved de
seksårige er normeringen 1-9. I hver klasse må der være ét barn med
indlæringsvanskeligheder (i min klasse er der en dreng med Downs Syndrom og
uden verbalt sprog). Børnene bærer skoleuniform og forældrene betaler omkring
45.000 kr. pr. år for at have deres børn går der (billigt i forhold til andre
skoler i KL).
Institutionen kører efter Montessori
pædagogikken, som kort sagt er en pædagogik, hvor fri leg ikke er en
nødvendighed. Tilgangen til opdragelse og undervisning er meget
naturvidenskabelig og praktisk anlagt. Stort set alt legetøj relaterer til
noget praktisk i det voksne liv (sy, hælde vand, folde servietter, spise med
pinde, skrue skruer, samle ting op med pincet, åbne og lukke knapper). Alle
materialer er fremstillet, så de kun har en korrekt funktion, som børnene skal
kunne udføre uden voksnes hjælp. Børnene styrkes ved at blive støttet i deres
egen virksomhed, initiativer og selvstændighed. Derudover er der rigtig meget
struktur og disciplin.
Jeg er på en stue, hvor der er 4
voksne og 32 børn på omkring 4½ år.
Jeg møder kl. 8, hvor jeg starter
med at udføre mine daglige pligter, som er at fjerne de lagner, der har dækket
reolerne siden dagen i forvejen, tage stolene ned på gulvet, tørre støv af på
1/3 af reolerne i klassen, sørge for at der er nok tegnepapir i bakken, spidse
blyanter og gøre trolleyen klar til frokost med duge, servietter, to størrelser
tallerkner, bestik og krus.
Børnene møder omkring 8.45-9.15, og
deres dag ser ud som følgende:
8.45 Velkomst (skoene tages af, tasken sættes på sin plads og
drikkedunken i en kurv, og hvis børnene ikke har spist morgenmad hjemmefra, har
de mulighed for at gøre det). Indtil 9.30 kan børnene frit vælge, hvad de gerne
vil lege med (dog arbejder hvert barn med hvert sit materiale, undtagen hvis
man vælger byggesættene, så må tre børn sidde sammen omkring en lille måtte).
9.30 Er der gruppesamling, hvor der ofte synes nogle sange og
praktiske informationer om dagen gives. Der efter sker det ofte, at den ene lærer
gennemgår noget af ”legetøjet” for børnene. Børnenes legetøj er ikke rigtig
legetøj, men praktiske og lærerige ting placeret på individuelle bakker. Til
gruppesamlinger bliver børnene instrueret i at bruge materialerne på den eneste
rigtige måde.
10.30-10.50 Først bliver børnene spurgt ind i insektcreme, og så er
der fri leg udenfor (ofte kun 1-2 gange i ugen). Der er mange børn og en lille
legeplads med mulighed for at løbe, ruche, gynge eller spille bold.
10.50-11.20 Børnene kommer ind igen og får noget vand at drikke og
derefter bliver børnene oftest delt op i tre grupper med en lærer i hver
gruppe, der præsenterer dem for noget andet materiale eller øver bogstaver el.
lign med dem.
11.20-11.50 Børnene får lov at arbejde med noget individuelt
materiale, læse en bog eller tegne. Derefter skal de vaske fingre, og de voksne
+ et barn dækker bord til frokost med bordkort.
11.50-12.20 Børnene spiser frokost (mad lavet på skolen) og
dessert, som er frugt og yoghurtdrik.
12.20-13 Højtlæsning (ofte af børnenes medbragte prinsesse eller
spiderman bøger). Under højtlæsningen lytter lærerne til højtaleren i klassen,
hvor navne på de børn, hvis forældre er ankommet skal gå hjem.
Nogle børn har nogle hold, som de
går til om eftermiddagen fx Mandarin (kinesisk sprog), musik, ballet, læsning
eller drama. Og så er der også et 13-15 program, hvor der ofte laves noget
kreativt. De børn der skal være der indtil omkring 17.30 får først et bad, og
skal derefter sove til middag uanset alder. Derefter får de skiftet tøj og får
en snack. Senere er der forskellige gruppeaktiviteter for børnene, højtlæsning,
og fri leg indenfor/ udenfor i en halv time.
I løbet af ugen har børnene også 15
minutters gymnastik, to gange en halv times mandarin og 20 minutters leg med
vand udenfor.
Jeg har fri kl. 15, og indtil da
laver jeg oftest noget kreativt i klassen, rydder op, klipper materiale, der er
blevet lamineret eller læser. Og hver anden torsdag står min klasse for
eftermiddagsprogrammet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar