lørdag den 1. marts 2014

Praktiknotat 1: En beskrivelse af min praktikinstitution



Min tredje praktik er i en international børnehave i Malaysia. Institutionen hedder Tree Top House, og ligger på adressen 10, Jalan U-Thant i hovedstaden Kuala Lumpur. De har åbent alle hverdage fra 8.30-17.30.
Tree Top House er en institution med børn i alderen 18 måneder til seks år. Og børn fra 45 forskellige lande. Institutionen har et kontor med to ledere, og to kontorassistenter. Der er ca. 45 ansatte, hvoraf størstedelen har en uddannelse og 12 stuer, hvor børnene er opdelt efter deres præcise alder (der er flest børn omkring 2-3 år, og overtal af drengebørn). Der er 20-33 børn på hver stue. Ved vuggestuealder børnene er normeringen 1 voksen til 5 børn og ved de treårige er den 1-7 og ved de seksårige er normeringen 1-9. I hver klasse må der være ét barn med indlæringsvanskeligheder (i min klasse er der en dreng med Downs Syndrom og uden verbalt sprog). Børnene bærer skoleuniform og forældrene betaler omkring 45.000 kr. pr. år for at have deres børn går der (billigt i forhold til andre skoler i KL).
Institutionen kører efter Montessori pædagogikken, som kort sagt er en pædagogik, hvor fri leg ikke er en nødvendighed. Tilgangen til opdragelse og undervisning er meget naturvidenskabelig og praktisk anlagt. Stort set alt legetøj relaterer til noget praktisk i det voksne liv (sy, hælde vand, folde servietter, spise med pinde, skrue skruer, samle ting op med pincet, åbne og lukke knapper). Alle materialer er fremstillet, så de kun har en korrekt funktion, som børnene skal kunne udføre uden voksnes hjælp. Børnene styrkes ved at blive støttet i deres egen virksomhed, initiativer og selvstændighed. Derudover er der rigtig meget struktur og disciplin.
Jeg er på en stue, hvor der er 4 voksne og 32 børn på omkring 4½ år.
Jeg møder kl. 8, hvor jeg starter med at udføre mine daglige pligter, som er at fjerne de lagner, der har dækket reolerne siden dagen i forvejen, tage stolene ned på gulvet, tørre støv af på 1/3 af reolerne i klassen, sørge for at der er nok tegnepapir i bakken, spidse blyanter og gøre trolleyen klar til frokost med duge, servietter, to størrelser tallerkner, bestik og krus.
Børnene møder omkring 8.45-9.15, og deres dag ser ud som følgende:
8.45 Velkomst (skoene tages af, tasken sættes på sin plads og drikkedunken i en kurv, og hvis børnene ikke har spist morgenmad hjemmefra, har de mulighed for at gøre det). Indtil 9.30 kan børnene frit vælge, hvad de gerne vil lege med (dog arbejder hvert barn med hvert sit materiale, undtagen hvis man vælger byggesættene, så må tre børn sidde sammen omkring en lille måtte).
9.30 Er der gruppesamling, hvor der ofte synes nogle sange og praktiske informationer om dagen gives. Der efter sker det ofte, at den ene lærer gennemgår noget af ”legetøjet” for børnene. Børnenes legetøj er ikke rigtig legetøj, men praktiske og lærerige ting placeret på individuelle bakker. Til gruppesamlinger bliver børnene instrueret i at bruge materialerne på den eneste rigtige måde.
10.30-10.50 Først bliver børnene spurgt ind i insektcreme, og så er der fri leg udenfor (ofte kun 1-2 gange i ugen). Der er mange børn og en lille legeplads med mulighed for at løbe, ruche, gynge eller spille bold.
10.50-11.20 Børnene kommer ind igen og får noget vand at drikke og derefter bliver børnene oftest delt op i tre grupper med en lærer i hver gruppe, der præsenterer dem for noget andet materiale eller øver bogstaver el. lign med dem.
11.20-11.50 Børnene får lov at arbejde med noget individuelt materiale, læse en bog eller tegne. Derefter skal de vaske fingre, og de voksne + et barn dækker bord til frokost med bordkort.
11.50-12.20 Børnene spiser frokost (mad lavet på skolen) og dessert, som er frugt og yoghurtdrik.
12.20-13 Højtlæsning (ofte af børnenes medbragte prinsesse eller spiderman bøger). Under højtlæsningen lytter lærerne til højtaleren i klassen, hvor navne på de børn, hvis forældre er ankommet skal gå hjem.
Nogle børn har nogle hold, som de går til om eftermiddagen fx Mandarin (kinesisk sprog), musik, ballet, læsning eller drama. Og så er der også et 13-15 program, hvor der ofte laves noget kreativt. De børn der skal være der indtil omkring 17.30 får først et bad, og skal derefter sove til middag uanset alder. Derefter får de skiftet tøj og får en snack. Senere er der forskellige gruppeaktiviteter for børnene, højtlæsning, og fri leg indenfor/ udenfor i en halv time.
I løbet af ugen har børnene også 15 minutters gymnastik, to gange en halv times mandarin og 20 minutters leg med vand udenfor.
Jeg har fri kl. 15, og indtil da laver jeg oftest noget kreativt i klassen, rydder op, klipper materiale, der er blevet lamineret eller læser. Og hver anden torsdag står min klasse for eftermiddagsprogrammet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar