mandag den 10. februar 2014

Batu Caves, 8. feb.

Batu Caves  er en helligt hindutempel og en 43 m høj forgyldt statue af Lord Murugan, som bevogter de 273 trin, der leder op til Temple Cave. En million pilgrimme samles her ved den store begivenhed kaldet Thaipusam. 
Jeg ville gerne se dette før jeg skulle starte på arbejde, men familien jeg bor hos havde ikke planer om at tage derud denne weekend, og endnu en alene udflugt havde jeg egentlig heller ikke så meget lyst til, så jeg fandt en at mødes derude med; mere om det senere.
Jeg tog en taxi derud, da jeg havde fået af vide, at det var det nemmeste. Guidebogen og familien jeg bor hos sagde, at det ville koste omkring 20RM at komme derud, men men men.... Jeg kom af med 49RM. Jeg havde ekstra bestilt en af de blå taxier, som ikke snyder, og faktisk bruger deres taximeter i modsætning til de røde. 
Men fandt senere ud af, at han vist havde stillet den på aftentakst. Det burde i hvert fald på ingen måde have været så dyrt. Det tog 25 min at køre derud. 49RM er ikke vildt meget, men ifht hvad det normalt koster, så er det meget, og jeg hader at blive snydt! Nok om det, videre til selve turen.

 waou! Det er flot, og nøj den figur er stor! :D
Havde valgt en dag, hvor det var meget tæt på 35 grader, wee -_- :P
 Et par fisk :P

 Flot, ekstra lille seværdighed :) 

 Kokusnødder, tror jeg nok.. Han skærer dem i hvert fald sådan, at man kan drikke indholdet af dem ;)
 Mange mange trapper :P Det var pænt hårdt, ikke kun pga varmen, men trinnene var også meget smalle og stejle, og så gik vi også og snakkede imens, hehe...
 wuhu, vi nåede toppen... Faktisk gik det ret hurtigt med at komme op af trapperne ;)
 En af drypstenshulerne med ovenlys, meget pænt :D
 ABE :) jeg var blevet advaret om, at der ville være rigtig mange aber, og også nogle ret aggressive af slagsen, men vi så kun et par stykker, som heldigvis var meget fredelige :D
 Udsigten fra toppen af trapperne ;)
 På vej ned igen ;)
 Nogen, der kan fortælle mig, hvad figuren til venstre forestiller???
Der var virkelig mange gudefigurer med mange arme og hoveder, men pænt så det ud :P
 Mig foran figuren og trapperne :D
 Smile :P
 Slange! Ser ret giftig ud. Den var heldigvis i et bur.
Der var os en mørk grotte, med et skilt foran, hvor der stod, at der var vildt dyreliv derinde, og der var også et billede af en stor edderkop.  Så der skulle jeg IKKE ind ;P
 En af de mange armede gudinder ;)
 Påfugl!!! Så flot.. men hvordan får man den til at sprede vingerne ud?? 

 Endnu en stor gudindestaute :)
 En af udstillingerne inde i en grotte :)
 Drybstenshule :)
og sidst men ikke mindst, min nye ven Zafran :)
Mødte ham på expat-blog.com
Var lidt nervøs inden vi skulle mødes, vidste ikke ret meget om ham.
Men jeg savnede nogle unge venner her i KL, så vi aftalte at mødes ved Batu Caves.

Men han var heldigvis meget sød og ufarlig :P Vi havde en god dag ved Batu Caves, og da han er Malay og bor i KL kunne han fortælle en masse, som ikke står i min guidebog ;) Efterfølgende tog vi ud at spise noget frokost og gik lidt rundt i området omkring Pavillion.

2 kommentarer:

  1. Hej Natasia
    Var ude og se Thaipusam i Batu Caves i 1996, en af de mest fantastiske oplevelser jeg nogensinde har haft, så får du muligheden, så snyd dig ikke for den oplevelse.
    Vi sidder i varmen på Carriacou, Grenada og "nyder" dunkende musik fra det lokale karneval, det skal siges at vi ligger for anker 500m fra byen, men. Det lyder som 5cm.
    Ha' det godt!
    Knus fra Sjøt & Hella

    SvarSlet
  2. Tror ikke jeg vil kunne klare at se folk, der gør sådan noget ved sig selv. Billederne derude var slemt nok for mig :P
    Lyder lækkert :D jeg har lige købt en radio, så jeg kan høre lidt andet end trafik, hehe

    SvarSlet