søndag den 23. februar 2014

Billeder fra børnehaven

 Jeg fik i fredags lov til at tage nogle billeder af stuen og legetøjet (men ingen billeder med børn), og så sagde hun også, at jeg ikke måtte tage billeder af rod, bakkerne skulle stå ordentligt ;P Det lyserøde tårn er forresten det, som jeg blev instrueret i at bygge (som jeg besked i sidste blogindlæg). Wau, det er vel nok svært og ulogisk!!
 Bogreol med pænt opsatte bøger, og aldrig mere end 18 bøger.
 Reol med halvdelen af de farveblyanter jeg skal spidse hver dag.. og diverse tegneredskaber og nederst bakker hvor ens farver skal ligge i; de må nemlig ikke ligge på bordet.. Og papir i en rød bakke :P
 Ynglingslegetøjet for drengene med "ants in pants" / krudt i røven.. Det er nok det legetøj, der minder mest om legetøjet i Danmark. Forskellige byggeting, der kan samles og bygges næsten som man har lyst til. Men legetøjet på ikke komme uden for måtten! Og så må børnene desværre kun lege med det 10 min af gangen, ca. 2-3 gange om dagen. Alle skal jo kunne nå at lege med det?!?!
 Måtterne... Jeg hader dem på børnenes vegne!
 Søjle, hvor man kan øve alle slags knapper, lynlåse m.m.
 Her kan børnene "lege" med skruer og møtrikker...
 Lær at hælde vand i flaske via tragt...

 Flyt diamanter med pincet
 Flyt vand med pipette
 Hæld vand i tre glas...

 Øse perler over i to små skåle...
 Sæt perler på en stor, og pil dem af igen, når du er færdig..
 Lær / øv dig i at folde servietter... Har jeg nævnt, at børnenes servietter efter frokost skal lægges pænt sammen igen, selvom de skal direkte ned i vaskemaskinen???
 Fordel diamanter i isterningebakke med lille pincetsaks, ret populært
 Æsker med omkring 5 ting og en seddel med tingens navn, som børnene så skal læse og matche..
Noter fra Montessori kursus for alle nye ansatte. Det var et rigtig godt kursus/ foredrag. Det var virkelig spændende og hun sagde en hel masse godt. Jeg er endnu engang blevet bekræftet i, at det ikke er montessori pædagogikken jeg ikke kan lide, men at det bare ikke fungerer i praksis på den stue jeg er på (kommer med et eksempel derpå lidt senere).
Deres pædagogik har faktisk flere gode ting i sig.. At man så nærmest opdrager børnene til OCD er jeg stadig ikke helt fan af.. Selvom lederen sagde det ikke var OCD :P
Håber I kan læse mine noter - gad ikke lige renskrive det hele ;) kommenterer lidt på noget af det i stedet..
Hun var rigtig god til at forklare, hvordan man kunne irettesætte børnene på en positiv måde. I hendes eksempler bruge hun rigtig meget ironi, hvilket jeg godt kunne lide..
Og noget af det bedste hun sagde var, at "børn gør, hvad du gør". Efter kurset spurgte jeg hende også mht det med at jeg skal stå op, når børnene sidder ned. Hun gav mig ret i, at det var forkert, at jeg skulle stå op. Tak!
Og det med at børn kopierer, hvad de hører har jeg opdaget, da en pige kaldte en kammerat for en baby.
Jeg synes også, at det er en rigtig god idé at advare barnet 5 minutter før det skal rydde op. Det burde de gøre inde på den stue, hvor jeg er.. Jeg har ikke rigtig mulighed for at gøre det, da jeg heller aldrig ved, hvornår man skal pakke sammen og i gang med noget nyt..
Jeg gør heller ikke alt for børnene, så venter jeg heller lidt længere til de selv får bikset tøjet af og på.
Hun sagde, at vi ikke skulle forstyrre barnet, når det var koncentreret, men hvordan kan det fungere, når de kun må lege med det samme i 10 minutter??
Jeg har læst højt for børnene (af en ukendt bog), jeg foretrækker bestemt at læse den på forhånd. Og så synes jeg generelt at der er aaalt for meget højtlæsning. Hver gang der skal være ro eller inden der skal ske noget nyt, så bliver der lige læst 2-3 bøger for børnene, og nogle gange de samme flere gange om dagen.

I fredags lavede jeg en meget opsigtsvækkende observation. Læreren opdagede, at børnene ikke ret godt kunne hinandens navne, og derfor satte hun en leg i gang.. Idéen var rigtig god. Børnene skulle sidde i en rundkreds og den som havde bolden skulle sige et navn og trille bolden hen til personen. Rigtig god leg, men hun ødelagde legen fuldstændig. Hver gang et barn var for længe om at vælge et navn eller sende bolden af sted skældte hun ud, og hver gang barnet valgte et barn, der sat for tæt på fik de skæld ud, og hver gang de ikke trillede bolden perfekt hen til den persons navn der var blevet nævnt, og hvis det samme barn fik bolden mere end en gang fik de skæld ud. Derfor besluttede jeg mig for at lave en lille hurtig iagttagelse, i 5 minutter! Jeg lavede et lille skema og satte en streg hver gang, der blev sagt noget positivt, og en streg hver gang, der blev sagt noget negativt..
Blev meget overrasket over at nogen kunne nå at skælde så meget ud på bare 5 minutter.
Tænk hvor meget jeg skal nå at rose børnene for at opveje alt det hun skælder ud...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar