tirsdag den 11. februar 2014

Praktikstart

Jeg har nu været to dage i "Tree Top House Kindergarten".
Jeg har allerede oplevet rigtig meget og skrevet en masse ned, som jeg synes var underligt eller spændende, så det bliver nok et langt blogindlæg i dag :)
Jeg har kun to billeder af klasselokalet, men ellers ingen billeder fra skolen, så resten af billederne, er nogen, som jeg har fundet på nettet. (Børnene kalder det skole og ikke børnehave, så det kommer jeg os til nogen gange!).
Da bloggen her også bliver brugt som praktikdokument bliver noget af det lidt fagligt også, og lærerne og børnene holdes selvfølgelig anonyme.
Okay, så går vi i gang ;)
Jeg har været alene hjemme i KL siden søndag morgen, så jeg skulle også stå alene op og gå på arbejde mandag morgen. Det var mørkt, da jeg stod op, men det nåede heldigvis at blive lyst inden jeg skulle af sted, og jeg behøvede ingen trøje, da det allerede var meget varmt udenfor. Jeg skulle møde på arbejde kl. 8. Jeg havde inden start været meget spændt, og var os ret nervøs ved ankomsten. Den første person jeg stødte på var en vagt, som troede jeg var besøgende og bad mig om at skrive mit navn m.m. i en gæstebog, men jeg sagde, at jeg skulle arbejde i Tree Top House fra i dag. Han åbnede døren for mig. Døren bliver normalt åbnet af en fingeraftrykslæser. Allerede her var der to ting, der var helt anderledes end i Danmark. Jeg fortsatte spændt længere ind i huset og spurgte så efter Miss S, som jeg havde mailet med hjemmefra. En lærer viste mig ind på kontoret (af bagindgangen), jeg blev hurtigt bedt om at gå om på den anden side af diskene (gennem tre døre). Jeg gik derom og spurgte igen efter miss S. Hun kom frem og bad mig komme om på den anden side. Flot! Efter vi meget kort havde hilst på hinanden viste hun mig op til den klasse, hvor jeg skulle være sammen med Yin og to andre.

Ovenstående to billeder er de to, som jeg tog af klasseværelset.
Da jeg ankom mandag morgen blev jeg hurtigt sat i gang med at fjerne de grønne lagner, som I ser på billedet, og ligge dem pænt sammen. Derefter skulle stolene tages ned, og alt skulle tørres af med en våd klud, også det der havde været dækket af de grønne lagner. Det tog pænt lang tid. Den ansvarlige lærer sagde, at man ikke kunne se støvet, men at der nok var noget alligevel, og hun ønskede at undgå, at børnene blev syge.
Fra 8.40-9.15 ankom de 32 fireårige børn, som hører til denne klasse.
Rundvisning eller nærmere informationer var der ikke tid til.

Jeg havde forinden min praktikstart fået af vide, at de havde dresskode i børnehaven. Jeg havde fået af vide, at jeg ikke måtte have shorts eller korte nederdele på. Ingen cowboybukser, og inden nedringede eller udfordrende bluser. (Du har måske læst mit tidligere blogindlæg om dresskoden). Da jeg kom derhen opdagede jeg så også, at man ikke måtte have sko eller sandaler på indendørs. Jeg troede jeg ville dø af varme derhenne med lange bukser, men heldigvis var det rimelig køligt i klasselokalet, og meget koldt lige foran airconditionen. Heldigvis må jeg gerne bruge mine toppe uden ærmer, men med brede skulderstropper derhenne. Så i hvert fald to andre, der ikke havde T-shirts på ;) og ang mine farverige løse bukser, så er de vist også okay. Så i hvert fald lærere med noget lignende og også nogle med leggins, så ingen grund til buisnessbukser og grimme lange nederdele. Desværre er mine pæne bukser knap så elastiske, som man kunne have håbet, når man skal sidde på gulvet med børnene ;)
De fleste af børnene har skoleuniform på, men nogle af børnene har også bare deres eget tøj på?!

Ang. mit engelsk, som jeg var ret nervøs for, så synes jeg at det er gået over alle forventninger indtil videre (7-9-13). Jeg forstår næsten alt, hvad de siger til mig, og det går også ok med selv at snakke engelsk.
Der er dog en af lærerne, som jeg har virkelig svært ved at forstå, hvad siger. Og nogle gange svarer jeg vist ikke helt på det de spørger om. De der børn snakker altså heller ikke ret højt, og jeg er døv, hvis der er for meget baggrundsstøj. Men alt i alt, så klarer jeg mig. Og jo mere jeg hører og taler engelsk jo bedre bliver det nok.
Jeg har jo også set en masse engelske film og serier, men engelsk kommer bare aldrig ud af min mund :)
Børnenes navne har jeg heller ikke helt styr på, de hedder jo ikke ligefrem Anne, Julie, Mette, Søren, Anders eller Emil. Der er tre sæt tvillinger i klassen, og de hedder alle noget der minder om Chip og Chap, altså, hvor der kun er et bogstav til forskel. Allerede i dag, på min anden dag, blev jeg meget udfordret, hvad det angår, men mere om det senere. 
Nu vil jeg fortælle lidt mere om det "legetøj" som gemmer sig under de grønne lagner. Børnehaven arbejder efter en filosofi/tænkning kalder montessori.
Om montessori: " Hele Montessoris tilgang til opdragelse og undervisning var altovervejende naturvidenskabeligt funderet, og baseret på en opfattelse af at bøns sanser og intellekt kunne styrkes ved at tilgodese og styrke børnenes egen virksomhed og selvstændighed. Denne opfattelse udgjorde en fundamental nyfortolkning af den daværende traditionelle opfattelse af at leg og fantasi skulle være det fundamentale pædagogiske udgangspunkt for arbejdet med mindre børn.
Maria Montessori var af den opfattelse, at børn ikke havde behov for fri leg og at børnenes leg var et udtryk for, at de manglede intellektuelle udfordringer. Hun mente at fantasi og historiefortællinger først skulle introduceres når børnene var så gamle, at de kunne skelne mellem fantasi og virkelighed. Maria Montessori udviklede forskellige selvkorrigerende og instruerende redskaber til optræning, som skulle forbedre børnenes sans for former og aktivitet. Sansninger skal holdes op på aktiviteter og handlinger for at det giver mening for barnet. Materialerne var fremstillet på en måde at de kun havde en korrekt funktion, som børnene selv kunne mestre uden voksen hjælp."
Generelt er det meget struktureret leg. Alt "legetøj" er på røde bakker, som den på billeder her over. Barnet kan så hente en valgfri bakke og sætte sig ved et bord og lege med indholdet af bakken på bakken. Når barnet ikke vil lege med tingen mere, skal det skilles af eller tørres af (hvis det var noget med vand) og derefter stilles tilbage i reolen. Barnet må altid kun lege med én ting af gangen.
Når der er samling med hele gruppen gør underviseren meget ud af at vise børnene, hvordan de leger rigtigt med legetøjet på bakken. Der er kun én måde, man må og kan lege med legetøjet på. Og der er meget strenge regler omkring, hvordan det skal afleveres tilbage på hylden. Der synes også flere gange dagligt sange omkring, hvordan man skal opføre sig. Fx at man skal huske at sige be' om, tak, og undskyld, og at man snakker og går roligt indendørs. Herunder ses nogle billeder af noget af det "legetøj" som de har i klassen.
 Flyt vandet fra den ene skål til den anden vha svampen. (Kan også være en ske, en kande eller en pipette).
 Her øves finmotorikken ved at flytte små ting med en pincet over i en anden skål.
 De har også en masse "legetøj"/redskaber, der styrker børnene i tal og bogstaver, hvilket i følge Yin er det vigtigste at lære allerede i denne tidlige alder. Jeg er også ret imponeret over nogle børn, som allerede kan skrive mange ord og læse, tælle og regne! De er fire år (nogle næsten fem)!

 Andre praktiske ting som at binde snørebånd og åbne og lukke knapper skal også øves.

Endnu en masse legetøj, som styrker deres viden om farver, former, lyde m.m.

Der er ikke rigtig mulighed for at lege med børnene på samme måde som i Danmark, og man kan godt mærke, at børnenes fantasi bliver tilbageholdt. Børnene leger heller ikke ret meget med hinanden. Oftest sidder de med hver deres bakke. Og ved de små borde med fire stole må der kun sidde fire. I går sad fire børn og legede med modellervoks, og jeg havde trukket en stol derhen for at deltage/observere, hvorefter jeg så fik af vide, at et fire mands bord var til fire. Børnene skulle lære at tage tur, og derfor kunne det femte barn først få en plads, når et andet barn havde forladt bordet.
Når børnene leger med noget, der fylder lidt mere end en bakke, fx en kasse med stabelklodser, så skal de sidde på en grøn måtte (ca. 1m^2). Måtten skal ligge parallelt med væggene og rulles pænt sammen efter brug. 
De gør virkelig meget ud af børnenes ordenssans og perfektionisme.
Jeg er perfektionistisk, men de er jo sindssyge hvad det angår! Og man kan mærke på børnene, at de ikke gider det. Jeg er sikker på, at deres værelser derhjemme roder.
En anden ting, som konstant bliver sagt til børnene er, at de skal sidde i korsstilling. (Jeg er endnu ikke blevet bedt om det, håber heller ikke det sker, for jeg er ikke særlig smidig overhovedet, av!). En af drengene har meget svært ved det, og får det af vide mange gange om dagen. Lærerens begrundelse for dette er, at de fylder mindre, og at der ikke er nogen andre børn, der kommer til at træde på deres hænder eller fødder. Børnene må heller ikke ligge på gulvet, da det ifølge Yin ikke er rent nok. Gulvet ser meget rent ud, og bliver vasket/ fejet to gange om dagen og ingen har sko på derinde. 
Jeg har lagt mærke til, at Yin retter på børnene rigtig mange gange i løbet af en dag, og når de gør det rigtigt får de meget sjældent ros / anerkendelse.
I går havde børnene gymnastik. De 32 børn blev delt op i to grupper, og skulle så være i den lille gymnastiksal en halv time hver. Jeg var dernede med den første gruppe. Da børnene kom ind i lokalet skulle pigerne sidde op af væggen til venstre og drengene i modsat side. Lærerne skulle bare sidde og kigge på mens en instruktør først bad pigerne om at hoppe rundt om en madras, derefter var det drengenes tur og sådan fortsatte resten af timen. Børnene bevægede sig altså kun 15min hver. De nåede at hoppe, kravle, gå på alle fire, lave nogle styrkeøvelser, og lave bro og en anden øvelse, hvor benene skulle højt op, og hoppe over en slags buk. De fik ikke lov selv at bestemme på noget tidspunkt. En af pigerne gad ikke deltage og fik så lov til bare at sidde og kigge.

Det kvarter var det eneste tidspunkt i går, hvor børnene fik lov at bevæge sig og ikke bare sidde stille og lege eller lytte. I dag havde børnene ikke gymnastik, men var ude at lege i 20 min!! (Børn i Danmark leger udenfor 2 timer om dagen). De skulle lines op på en lang række og så gå med deres sko i hånden ned til udgangen, og når de havde taget sko på måtte de gå ud på en lille legeplads. Der var virkelig mange børn derude, og de løb alle rundt. Nogle spillede lidt bold, andre gyngede eller stod i kø til at prøve, andre rutsjede eller legede i det ene lille legehus der var der. Jeg gik rundt og kiggede lidt og stoppede en dreng i at hælde sand ned i nakken på en anden. Jeg måtte sige det tre gange og hæve stemmen væsentligt den sidste gang før han forstod alvoren. Efter 20 min blev børnene kaldt ind igen. Jeg var meget overrasket over, at de kun måtte lege så lidt udenfor. Det var varmt, men børnene havde virkelig os brug for at komme ud og røre sig. En af lærerne fortalte, at i nogle andre institutioner her i KL har de slet ingen legeplads udenfor og i andre institutioner er det kun børn på tre år eller derunder, der kommer ud at lege.
Børnene så meget frem til at komme ud på den lille legeplads, og var ret urolige, da de kom ind igen og skulle sidde stille. Har også bemærket at lærerne ikke råber, når de vil have ro, men i stedet bruger en klokke. Når ja, inden de skulle ud fik de også hver en klat insektcreme, som de skulle spørge sig med. Jeg var ved at dø, føj det stank indenfor da 32 børn smurte sig med meget ildelugtende insektcreme. Tænkte os om det virkelig var nødvendigt for 20 min, men det var det åbenbart, for jeg fik to myggestik derude, haha...
Før frokost er der højtlæsning for alle 30 børn. I går fik børnene læst "Prinsesse Sofia" og et Barbie magazin højt. Det havde bestemt ikke stor interesse hos de mange drenge, og det var endda anden gang den dag, at de to bøger blev læst højt. Og der var ikke mulighed for at lave noget andet imens eller i stedet for.
Så skulle der dækkes bord. Først skulle der ligges en lyserød ternet dug på, derefter dækkes der med tallerkner, gafler, skeer, krus, navneskilte og servietter. Hvordan skal bestikket ligge, når man kun har en ske og en gaffel?? Jeg måtte i hvert fald lige bytte om på de to borde jeg havde dækket, ups ;). Servietterne skulle børnene sætte fast i halsen af deres trøje eller uniform. Og så fik de på skift lov til at komme op og hente mad. Jeg hjalp med at øse op. De måtte kun få meget små portioner af gangen, så intet gik til spilde. Og så var maden kold :O ved ikke helt om den havde været varmet, men den var i hvert fald helt kold, da børnene skulle have den.. mmm :S, og vandet var lunket fordi de koger vandet fra hanen og bruger det. Så jeg skal selv have vand med til hele dagen! Skal ikke drikke det der kemikaliefyldte vand. Børnene skal også være utrolig høflige overfor de voksne, det er jeg slet ikke vant til, og synes det er svært at huske dem på at sige "Can I please have some more miss Natasia" og "Thank you miss Natasia".
Når de har spist må de sidde på en måtte og læse i en bog. Børnene skal sidde med hver deres bog, de må ikke sidde tre børn sammen og kigge i den samme bog selvom de sidder helt stille uden at skændes el.lign. Jeg tænker på deres sociale kompetencer, hvor bliver de udviklet?

Ang. børnene, så er de rigtig søde. Har endnu ikke så meget fagligt at fortælle om dem. Der er som sagt tre sæt tvillinger, og en med downs syndrom og en muligvis med autisme. Der er flest drenge i klassen, og mange med krudt i røven. Men det kan jeg virkelig godt forstå, når de skal sidde stille så meget af dagen. Jeg har allerede fået en god relation til nogle af børnene. Der er især to børn, som ofte henvender sig til mig. En anden ville også meget gerne sidde på skødet af mig, og så er de meget fascineret af mit hår. En anden pige nægter stadig fuldstændig at svare, når jeg snakker til hende. I går sad jeg ret længe og prøvede at snakke med hende, men hun sad bare og stirrede på mig. (Hun er ikke stum eller døv, har hørt hende snakke med de andre børn).
Yin har fuldstændig styr på alle børnene og ved hvilket niveau de hver især er på - jeg er imponeret!
Det lyder også til, at de har ret meget forældrekontakt. Forældrene kan vist sige, hvad de gerne vil have, at deres barn skal blive bedre til, fx snøre sko eller skrive eller læse :) Yin laver også jævnligt iagttagelser af flere af børnene.
Opdagede i dag, at der i klasseværelses er et overvågningskamera. Gad vide, hvad de bruger det til?! :S

Når klokken er kvart i et starter en halv times kaos. Skoledagen er slut. Nogle børn skal hjem, og nogle skal videre til en slags fritidsaktiviteter på skolen, en slags valgfag eller lignende. Men i hvert fald, så står der er lærer med en mikrofon i hånden nede ved indgangen, og hver gang der kommer nogle forældre eller barnepiger, så råber hun barnets navn over højtaleren. Det er meget svært at høre, hvis der er larm i klassen. Og i dag blev jeg sat til at sende de børn af sted, hvis navn var blevet råbt op, aaarg... For det første var det som sagt meget svært at høre, og for det andet har jeg været der i to dage og kan kun ca. en tredjedel af børnenes navne. Jeg skal virkelig have øvet de der navne, men det er bare så svært at huske. Men det er nemmest at øve sig mens de spiser frokost og sidder foran deres navneskilt ;)

I går efter at alle børn var sendt af sted/ videre, blev tiden brugt på at tørre alt legetøjet af. Hver eneste lille klods skulle tørres af med en våd klud. Seriøst, fire årige børn sutter ikke på legetøjet og de vasker jævnligt hænder. I Danmark bliver legetøjet vasket max to gange om året. De grønne lagner skulle hænges over igen. Og så hjalp jeg med at lave nogle hatte, som børnene skal have på til et kinesisk nytårsarrangement på skolen på lørdag. Da klokken blev 14.45 tænkte jeg, at det var dejligt jeg snart fik fri, men så skulle vi holde stuemøde, hvilket varede 55min... Så jeg fik ikke fri kl. 15 som ellers aftalt. Mødet var egentlig meget fint, bortset fra at jeg ikke rigtig kunne sætte ansigt på børnene de snakkede om, efter kun at have været der en dag. Men jeg bemærkede, at de går rigtig meget op i børnenes individuelle niveau, og aldersforskellen betyder meget. Det lod til, at to måneders forskel på nogle børn betød meget i deres udvikling. Jeg mener, at der er mange andre faktorer end alder, der spiller ind her.

I dag efter, at børnene var væk skulle samtlige ansatte mødes i et klasseværelse, hvor de skulle pynte store grene med lyserøde blomster, snor m.m. og lave diverse andet pynt til arrangementet på lørdag. Det var meget fint at hilse på nogle af de andre undervisere, men vi var måske lige rigeligt til at lave grenene m.m. Men der var både slik og regnbuekage! :D Jeg fik fri 15.15.

I morgen efter arbejde skal jeg ud at købe en kinesisk festkjole :) havde tænkt på at købe en, bare for sjov og som souvenir, men nu fandt jeg ud af, at det er et krav, at vi skal have den på på lørdag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar