fredag den 11. april 2014

Sidste dage inden term break

Det går super godt i børnehaven, jeg er glad for at gå på arbejde.
Keder mig bestemt ikke, lærer en masse, og nyder at "lege" med børnene.
Jeg får ofte ros for de aktiviteter, som jeg laver med børnene.
Jeg finder også efterhånden ud af, hvordan man kan fange børnenes opmærksomhed bedst, og hvornår de helst stikker af, fordi det ikke er noget, der interesserer dem.
Og jeg er heller ikke bange for at stille spørgsmål, hvis der er noget jeg under mig over. Fx hang der en seddel med information om observationer i klasseværelset henvendt til forældre o.lign, men den hang på døren under det, der svarer til et fireårigt barns øjenhøjde Jeg spurgte, hvorfor den hang så lavt, når det var meningen forældre og andre gæster skulle læse den. Hun flyttede straks sedlen.
Hun siger også, at hun behandler sine kollegaer som voksne mennesker og ikke som børn - tak! 
Hun siger også, at når vi arbejder med børnene, ikke skal tilfredsstille mainteacher, men os selv.

Har ikke lige så meget tid, så det bliver lige den hurtige version i punktform :)
* En pige blev "truet" med, at hun kunne blive inde i rummet med madrassen på gulvet og lege, hvis ikke hun gik ud og vaskede sine fingre og derefter kom med tilbage i klassen for at spise frokost. Børnene elsker at være derinde. Men vi må faktisk ikke være der, vi er der kun, når børnene skal vaske fingre, da der kun er en håndvask i klasselokalet. Næste dag sagde samme pige, der ikke var i så godt humør, at hun gerne ville derind og lege.
--> Det var vist ikke lige den bedste "trussel"...
* En dag legede jeg kims leg med børnene (husk ting gemt under tæppe). Jeg havde forklaret reglerne tydeligt på forhånd, men de prøvede alligevel konstant at snyde. Og det ødelagde rimelig meget legen, at jeg blev nødt til at opsummere reglerne hele tiden. Men især en dreng kunne godt lide legen og var ret god til den også.
* Jeg har lagt mærke til, at børnene meget nemt og ofte falder, måske har det noget at gøre med deres manglende motorik.
* Børnene er på nogle punkter meget vanemennsker. Fordi der er så meget orden og struktur i børnehaven, bliver de helt forvirrede, hvis noget ikke er som det plejer. Fx havde jeg den ene dag flyttet skraldespanden hen, så den kunne holde døren åben. Jeg havde flyttet den under én meter. Men børnene blev helt forvirrede, de spurgte alle sammen, hvor er skraldespanden?, eller drejede forvirrede rundt om sig selv,  selvom de stod lige ved siden af den.
* De andre lærere bruger meget tid på, at finde det barn, der har glemt at rydde op. Men det er ret tit, hvor jeg rydder op for dem. Jeg ved godt de skal lære det, men det er svært og tidskrævende at finde det barn, blandt 32, der har glemt at sætte sine farveblyanter på plads. Så er det altså hurtigere lige at gøre det selv, så man kan komme videre med vigtigere ting. Jeg har ofte set lærerne tage billeder af børnene, når de sidder klar til at spise frokost. Jeg troede bare at det var billeder som dokumentation til forældre el.lign., men de tager billederne for senere at kunne huske, hvem der sad hvor, hvis der er en, der har glemt at rydde op efter sig.
* Børnene elsker, når jeg tager de små fingerdukker frem. Og det virker som læreren, der lånte mig dem, håbede på. Børnene er glade og nemmere at få til at sige noget, når de skal snakke til en fingerdukke. Når børnene selv får lov at prøve dem bruger de meget de samme sætninger, som jeg brugte tidligere.
* Den dag jeg prøvede at lære dem om sunde og usunde ting, blev jeg ret overrasket over, hvor dårlige de var til det. Jeg forklarede meget detaljeret omkring kendetegn ved hhv sunde og usunde ting, men alligevel blev de ved med at lave fejl. Da vi havde fået sorteret alle de små billeder ville de prøve igen, så det gjorde vi. *
* En dag var der en lærer, der havde tegnekridt med ud på legepladsen - god idé :) sæbebobler er også set. 
Min nye mainteacher er rigtig sød, og sjov. Hun spørger ofte om det ikke er meget mere meningsfyldt og lærerigt nu, hvor jeg hver dag laver mindst en planlagt aktivitet med børnene. Jeg giver hende ret. Jeg nyder faktisk at planlægge ting jeg kan lave med børnene, og derefter at udføre dem. Jeg synes selv jeg kommer med ret mange gode idéer. Nogle af dem fungerer bedre end andre :) det kan godt være lidt svært at planlægge, og kræver megen kreativitet, da der som sagt er andre ressourcer til rådighed end hvad jeg har været vant til. Jeg føler mig også mere værdsat som lærer (/pædagog), når jeg får en ansvar for at lave noget børn med en større eller mindre gruppe børn. Når jeg planlægger ved jeg desværre aldrig om der er to eller ti børn, der gider/ har mulighed for at kunne være med. I tirsdags lavede jeg nogle påskeæg med hulmaskineprikker med et par børn. Mainteacher synes det var en rigtig god idé, så hun ville gerne lave et med alle børn. Derefter satte vi ægget på et kort, og lavede kyllinger af fingeraftryk og pyntede med papiret hvoraf hullerne var lavet. Det var meningen at jeg skulle printe 28 stykker papir med teksten "Dear mum and dad, Happy Easter, Love, xxx". Men printeren drillede lidt, og nogle børn skulle have kortet med hjem samme dag, da de startede deres ferie lidt tidligere. Jeg skrev teksten i hånden ved dem. Jeg tænkte, at det faktisk var nemmere at skrive i hånden, og også mere personligt. Så brugte ca. et kvarter på at skrive teksten i alle kortene. Mainteacher var dog ikke helt tilfreds, hun var i tvivl om principal tillod, at man skrev i hånden... En anden ting, der undrede mig var, at de fejrer måske. Jeg troede, at over halvdelen i Malaysia var muslimer. Det er de måske også, men mange af kineserne er åbenbart kristne. Vi har i hvert fald lavet påskepynt hele ugen, og i går gav en lærer mig et påskeæg med chokolade :) Havde egentlig ikke tidligere tænkt så meget over, at den Gud de beder til om morgenen er den kristne Gud.
Når ja, så skulle børnene male et hårdkogt æg med pastafarve (som trænger gennem skallen og farver ægget, ret cool). Men inden de gik i gang skulle de sidde i en rundkreds og høre fakta m.m. om ægget. Læreren sad og kastede ægget fra den ene hånd til den anden, og op i luften. Senere sagde hun, at når de fik deres æg måtte de ikke kaste med det. Hun lavede også en masse pjat, da hun skulle tælle æggene. Hun talte hele tiden forkert, børnene grinede, og de startede i kor forfra. God måde at øve tal på :) Bagefter sagde hun, at hun lige skulle tømme sine lommer, og så bad hun alle børnene om at lukke øjnene mens hun tryllede ægget væk, jeg morede mig vældigt, haha... Jeg kan os trylle, hvis alle lukker øjnene ;) men børnene hoppede på den!
Alle børnene kunne ikke male på samme tid, så de blev delt om i tre grupper. To grupper skulle male og den sidste gruppe skulle jeg tage mig af. Læreren bad mig om at snakke med dem om påsken. Det tog lidt tid at få dem til at sidde stille og blive klar til at lytte, men da jeg først gik i gang lyttede de meget interesseret. Jeg fortalte om, hvordan man i Danmark sender gækkebreve og skal give chokoladeæg, hvis man ikke gætter, hvem der sendte brevet. Jeg fortalte også om, at børnene i påsken leder efter påskeæg i haven som haren har lagt til dem.

Jeg fortalte om den situation, hvor jeg (på engelsk) skulle fortælle om den danske pædagogik og om det pædagogiske arbejde i Danmark. Det gik som sagt ikke helt så godt, men efterfølgende fandt jeg noget på nettet med alle de ord jeg manglede, og tilføjede lidt selv bl.a. noget om de seks læreplanstemaer. Jeg printede det ud, og gav det til alle lærerne på min stue, så de kunne læse det. De synes det var meget spændende, og undrede sig meget over, hvor tidligt institutionerne i Danmark åbner, og at børn oftest er ude at lege mindst to timer uanset vejr hver dag. Om eftermiddagen spørger de tit ind til, hvad jeg laver, når jeg ikke er på arbejde. De synes jeg er helt skør, da jeg går rundt i halve af byen. Jeg har ikke noget imod at gå 3-4km hen til noget jeg gerne vil se. Og så siger hun, at jeg skal tage ud og opleve byen mindst 5 gange om ugen, haha. Nogen gange er jeg bare så træt, når jeg kommer hjem fra skole. Hun minder faktisk lidt om min farmor nogen gange, bare noget yngre, haha..
Generelt er folk her i byen meget flinke. Når man går en tur kan det næsten se ud som om man har en kæmpe omgangskreds, da rigtig mange (fremmede) hilser på en ;)

Og så lige lidt teori til sidst:
Daniel Stern siger, at børn udvikler sig i samspil med andre (hvorfor må montessori børn ikke lege sammen?)
Man skal se det enkeltes barns ressourcer = kompetencer (det gør montessori også)
Fordele og ulemper ved voksen eller børneskabt læringsrum (DK er en god blanding, Montessori er overordnet voksenskabt.)
Stern mener også, at børns læring sker gennem leg, og ikke gennem passiv modtagelse (Montessori børn får ikke lov at lege ret meget, i hvert fald ikke med hinanden, og der er meget passiv modtagelse).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar